BKV-Figyelő

Ésszerű járatritkítást

BKV figyelő.hu

2008.04.25
07:23

A BKV szakembergárdája sorra gyártja a paraméterkönyveket, melyek sorra meg is buknak. Sajnos a javaslatokat mindig a kapkodás és a szervezetlenség jellemzi, ahelyett, hogy ésszerű és elfogadható döntéseket hoznának. Kérdésem: Miért közlekedik a 18-as villamos ünnepnapokon és este, miért jár olyankor (egy vonalon az 56-os villamossal), amikor a Savoya Park és az Obi zárva tart? Miért közlekedtetnek feleslegesen szinte teljesen üres villamosokat? Miért nincs a napközben a forgalmasabb helyeken (Savoya Park – Bocskai út) 18A jelzésű villamos?

Erről megkérdeztem egy villamosvezetőt is, aki évek óta dolgozik a 18-as viszonylaton. Alábbiakban az ő véleményét olvashatjátok.

A 18-as villamos fölöslegesen áll ki korán reggel hétvégén Savoya park felé, az ünnepnapi (amikor az áruházak zárva vannak) közlekedés pazarló és felesleges. Régen, (a 18-as, 118-as időkben) a 18-as villamosok első néhány kocsija a város felé állt ki. Az első Savoyai-parkig közlekedő 18-as Szépilonáról érkezett és nagyjából 5:23-kor volt a Forgalmi utcánál. Utána kezdtek kiállni kocsiszínből, Budafokról a villamosok, de még akkor is üresen jöttek fölfelé Savoyából.

Hétvégén 15 perces a követés szombaton 14 óra után és vasárnap napközben sokszor kevés, aki szokott utazni, ezt tapasztalhatja. Az utasok nagy része a lakótelepről érkezik, de sok ember, sok szatyorral nagy zsúfoltságot tud okozni. Indokolt lenne 18A járat indítása a Bocskai útig szombaton 14 és 19 óra között, vasárnap 9 és 18 óra között.

Az esti Döbrentei téri menetek feleslegesek, ezzel a kényszerű átszállások számát növelték. Bár átszállás a következő változatban is lenne, de a Városház tér felől Hűvösvölgybe közlekedő 56-os villamos közlekedhetne Budagyöngyéig, ahonnan beáll kocsiszínbe. Összehangolt menetrenddel akár közvetlen átszállást lehetne biztosítani például a Moszkva téren, ami még mindig jobb, mint a semmi közepén a Döbrentei téri sztyeppén.

Ezek persze egy sor forgalomtechnikai változtatást igényelhetnek (Moszkva téren a villamosmegálló „meghosszabbítása”, a tábla előrébb helyezésével) és ha lenne is összehangolt menetrend, egy esetleges forgalmi zavar miatt felborulhatna.

A 48-as villamos, ami a BKV paraméterkönyvében szerepel(t) reggel és esti közlekedéssel felesleges. Ha érvként az 58-as buszt hozzák fel, az elérhető a Városház téren az 56-os villamossal. Ésszerűbb lenne, ha ezek a villamosok Hűvösvölgyig közlekednének, ott átszerelne 56-osba vagy kocsiszíni 18-asként a Forgalmi utcáig közlekedne.

Az ünnepnapi 18-as üresjáratok helyett lehetne 12 perces követés az 56-oson és így a 41-essel elegendő lenne a Fehérvári út kiszolgálása. Persze azért nem szabad elfelejteni, hogy vannak ünnepnapok, amikor bizonyos időszakokban sok ember indul útnak (ilyen pl. augusztus 20.-a), ezért lenne szükség rugalmasságra.

A leírtakat nem nevezném járatritkításnak, inkább ésszerűsítésnek. Kihúzni könnyű vonalakat, de ha felmérjük a valós igényeket, ennek megfelelően kialakítunk egy közlekedési rendet, lehet többet elérünk és esetleg a cég is takarékoskodik.

Természetesen ez egy szubjektív vélemény, amellyel lehet egyet érteni és ellehet utasítani.
Hozzatok tehát érveket és ellenérveket a 18-as villamos ünnepnapi és késő esti felesleges üzemeltetése mellett és ellen. Amennyiben jó és használható javaslatok jönnek, elküldöm a BKV-nak. Hamarosan bejárást fogunk tartani villamosvonalakon szakemberekkel, megpróbálunk utánajárni, hogy például miért lehetséges, hogy  évek óta (!) néhány helyen 5 km/h sebességkorlátozás van pályahiba miatt elrendelve, amit 72 órán belül elvileg ki kellett volna javítani.

komment komment Címkék: budapest bkv járatritkítás parameterkonyv

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS