BKV-Figyelő

Egy vidéki utas javaslatai, észrevételei

BKV figyelő.hu

2008.10.08
13:43

Mint azt a paraméterkönyv bebizonyította, a BKV-t az irodában ücsörgő, autóval közlekedő vízfejek nem tudják az igényeikre szabni. Hiába vannak elképzeléseik és ötleteik, mivel nem közlekednek BKV-n, csak arra támaszkodnak, amit kis közlekedésmérnök korukban tanítottak nekik. Néha ez kevés. Alkalmanként sokkal többet érne az utasok javaslata, akik naponta közlekednek adott vonalakon, és átlátják azok működését. Szerencsére több változtatásnál kikérték a civilek, és az utasok véleményét is, a paraméterkönyvben ezen voltak azok a változtatások, amiknek az utasok örültek, és hasznos volt. Jó ötleteket természetesen más, magyar várostól is lehetne lopni:
Tisztelt BKV Figyelő!
 
Korábbi kommentjeimben többször utaltam rá, hogy vidéki vagyok, így nem használom rendszeresen (de azért így is gyakran) a BKV-t, ezen kívül, elképzelhető, hogy a közeljövőben én is fővárosi polgár leszek.
 
De mivel még nem ott élek, hanem vidéken, továbbá bejártam már távoli országokat is, hadd osszam meg a T. Utazóközönséggel a pozitív és negatív tapasztalataimat összefoglalva. Egyrészt azért, hogy az illetékesek figyelmébe ajánljam, mit és hogyan lehetne jobbá tenni, sokszor teljesen ingyen. Másrészt, hogy a notórius hőbörgő (bár legtöbbször jogosan) utasoknak is legyen némi világképük ezekről a dolgokról, és lássák, hogy a BKV-nál nem csak jobb, hanem rosszabb is lehet. Éppen ezért, nem vagyok egyik oldal felé sem elfogult. Hát akkor lássuk, a teljesség igénye nélkül.
 
I. Amin lehetne változtatni, hogy jobb legyen
 
1. Egyes járatok (pl kis forgalmú buszok, villamosok, trolik) esetében bevezetni a Pécsi Tömegközlekedési Rt. gyakorlatát: "Munkanapokon 19 órától, szabad- és munkaszüneti napokon egész nap FELSZÁLLÁS CSAK AZ ELSŐ AJTÓN." Ugyanez egyes "jelentéktelenebb" járatokon állandóan érvényes. Hogy ez miért jó? Egyrészt, mert ezekben az időszakokban/viszonylatokban nem járnak ellenőrök. De nincs is rájuk szükség, a sofőrök nagyon lelkiismeretesen végzik a munkájukat. Mindenki elöl száll fel (hátsó ajtóknál a jól bevált és az utasok által teljesen elfogadott késleltetett ajtónyitás van), bérlet bemutat, jegy kezel (sofőrnél is váltható, igaz, pofátlan áron). Ha ez nem történik meg, esetleg valaki hátsó ajtón fellóg, addig nem indul a busz, amíg előre nem megy az illető, és meg nem mutatja a bérletét. Tehát bliccelés kizárva. A másik, hogy Pécsen nem lehet találkozni részeg hajléktalannal, aki a buszban alszik és összevizeli az ülést. Nem mondom, hogy nappal nincsenek ezek az arcok, de éjszaka mégis nagyobb eséllyel mennének - ha lehetne, de nem lehet. Egyébként a csak az első ajtón rendszer működik a Volán társaságoknál is, mindig és mindenhol. Mielőtt felhördülne valaki, hogy de Bp-n mekkora a tömeg, tessék elolvasni az első mondatot újra.
 
2. Az egész utasellenőrzési rendszert át kellene alakítani. Tudom, ez nem újdonság senkinek :) Konkrét megoldási javaslatként sokszor felmerült a beléptető kapuk ötlete. Nem inzultál, nem aláz meg, csak objektíven vagy beenged, vagy nem. Ezekre csak befelé lenne szükség, hiszen aki egyszer nem jut be bliccelve, ki se jön ugyebár... Mint azt korábban írtam, New York-ban ez egy tökéletesen bevált módszer. Ja, hogy drága? Kéremszépen, nem az! Ha figyelembe vesszük, hogy csak a metróknál állomásonként legalább négy ellenőr/biztonsági őr áll, és ezek az emberek ezért FIZETÉST kapnak, ráadásul prémiumot is gondolom, plusz mindezt havonta, és az idők végezetéig, könnyen belátható, hogy egy kis beruházással, e fizetések kiiktatásával elég rövid idő alatt megtérülne a beléptető kapukba és a jegykiadó automatákba invesztált pénz. Aki itt most arra hördül fel, hogy ezzel hány embertől vesszük el a munkát, annak két dolgot mondanék: egyrészt, a mai világban emberek milliói helyett dolgoznak gépek, ha máshol ez működik, talán itt is fog. Másrészt, ha befenyítik az ellenőröket, hogy fiúk-lányok, jövő héttől jön az új rendszer, és el fogunk küldeni X alkalmazottat; de aki szépen beszél az utasokkal, nincs rá panasz, azt fogjuk a többi helyen (pl villamos) megtartani, azt nem rúgjuk ki. Egyből összekapnák magukat. Esetleg, ha még így is féltitek sokan a b.őrök munkáját, akkor már inkább le a peronra kell őket telepíteni, hogy a metrón kívülre csimpaszkodó meg zsebtolvajló és egyéb garázda elemeket lekapcsolják.
 
II. A másik, hogy azért a BKV-t is van miért megbecsülni.
 
1. Nem (vagy főleg nem) azért tart ott a BKV anyagilag, mert a sofőrök parasztok, ergo nem az ő hibájuk a 8000 forintos bérlet. Se nem az ellenőröké, legyenek bármilyen bunkók vagy erőszakosak. Legalább ezt ne rajtuk vezessétek le.
 
2. Azért mindenki örüljön, mert ha tömegnyomor is van a metrón vagy a villamoson, ezek nagyon gyakran, 1-2-5 perces követéssel járnak. Tehát ha nyomorban is, de végülis akkor és oda jut el az ember, amikor és ahova csak akar. Én egy vidéki kisvárosban élek, ahol minden szép és minden jó, kivéve a tömegközlekedést. Vasárnap pl reggel fél8 és este fél11 között összesen 7, azaz hét busz jön, ebből hat tovább is megy távolabbi településekre. A menetrendet betartani nem sikerül, elmegy 10 perccel korábban vagy 10 perccel később, és ez nem túl mókás, ha a következő busz csak 1, vagy mondjuk 3 óra múlva jön, és időre mennél valahova. Hozzátenném, többen lakunk erre, mint a 184-es busz vonalán, ami pedig vasárnaponként 15 percenként (!) jár. Tehát becsüljétek kicsit jobban a 4 percenként érkező metrót meg a percenként érkező 4-6 villamost. Errefelé nagyon sokan megköszönnék a tömegnyomort, ha legalább lenne mivel eljutni A-ból B-be. Amúgy, a 10 km-es EGYVONALAS viszonylat (tehát tényleg csak A-ból B-be, átszállás nélkül) kerek 8000 forint (felnőttbérlet). Azt hiszem, ugyanennyi pénzért a BKV egy kicsit több szolgáltatást nyújt.
 
3. BKV-nak van egy olyan isteni tulajdonsága, hogy akkor veszed a következő bérletet, ha az előző lejár. Pécsen ez úgy működik, hogy minden hónap 1-jétől következő hónap 5-éig érvényes a bérlet. Szóval hónap első napjaiban minden pénztárépületben akkora a tömeg, hogy az utcán áll a sor vége. Kártyás fizetést csak 1-2 helyen vezettek be, azt is csak pár hónapja. Pécs amúgy tizedakkora város sincs, mint Bp (összehasonlításképp: a XI. kerületben laknak annyian, mint egész Pécsen), ergo jóval kisebb a szolgáltatás, a felnőtt bérlet pedig így is több, mint 6000 forint. És Pécsen se troli, se metró, se hév, a villamost (ha jól emlékszem) 1968-ban szüntették meg. Ha belegondoltok, talán a BKV egy picit arányaiban mégis többet szolgáltat...
 
Hát így hirtelen ennyi jutott eszembe. Kérlek, mellőzzétek az olyan beszólásokat, hogy mit tudok én erről, nem is itt élek, stb, mert nem kell ottlakni ahhoz, hogy az ember BKV-ra szálljon. Én is utaztam mindennel már, állított meg számtalanszor ellenőr. Csak nekem volt szerencsé(tlensége)m látni más alternatívákat is. Azon gondolkodjatok, vitázzatok inkább, hogy ebből mi az, ami szimpatikus, megvalósítható és elfogadható. Engem le lehet oltani, hogy hülyeségeket beszélek, de attól még az általam felhozott példák valósak és ugyanúgy (jól vagy rosszul) működőek maradnak.
 
Üdv: yggdrasil

komment komment Címkék: budapest bkv utas javaslat észrevétel

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS