BKV-Figyelő

Nagy baj van Szegeden

BKV figyelő.hu

2009.03.30
06:00

Egy neve elhallgatását kérő szegedi villamosvezető keresett meg levelével a hétvégén, aki arra panaszkodik, hogy Szegeden nagyobb problémák vannak a tömegközlekedéssel, mint Pesten.

Az ottani tömegközlekedési cég, az SzKT folyamatosan leépíti a dolgozóit. Eddig csak a tartalékosokat küldték el a cégtől, és villamosvezetőből sincs elég. Helyettük időnként a karbantartók vezettek. A járművezetők már meg sem mernek szólalni, mert főnökeik minden rossz szóért kirúgással fenyegetik meg őket. Pedig lenne mire panaszkodniuk, mert a túlóra is megszűnt, a beteg villamosvezetőket nem pótolják, így egyre kevesebb villamos közlekedik a városban. Remélem nem haragszotok meg, ha a hétfő reggelt nem BKV-val, hanem SzKT-val kezdem:

Kedves BKV figyelő!

Ez nem BKV-s, de SzKT-s történet, viszont gyanítom, hogy ilyen a BKV-nál sem történik:

Én Szegeden vagyok villamosvezető, az utóbbi időben egyre nagyobb problémák és egyre kevésbé érthető dolgok történnek velünk. Legyen szíves egy posztot szentelni, mert a helyzet kezd tarthatatlanná válni:

Ugyanis az SzKT takarékoskodni szeretne, állítólag a gazdasági válság hatásai miatt. Korábban a villamosnál két tartalékos volt egy Rókuson és egy Tarjánban. Ez összesen 4 szolgálatot jelentett, mert ugye mindkettőből volt délelőttös és délutános is. A Rókusi tartalékot már valamikor februárban megszüntették.

A múlt hét elejétől kezdve pedig Tarjánban sincs tartalékos, és ezzel együtt az éjszakai kocsirendezői szolgálat is megszűnt. Most a szerelők csinálják ezt is, igazából szerintem ez nem okoz gondot, mert szerelni úgyse tudnak mivel se alkatrész, se szakértelem. További problémákat jelent hogy az utóbbi 1-2 hónapban 7 fővel csökkent a járművezetői létszám, így a szerelők is többet vezetnek villamost... Most van egy tanfolyam, ami szintén megérne egy ilyen terjedelmű e-mailt, április 7-én vizsgáznak, talán utána kicsit jobb lesz a helyzet. De amiket eddig írtam, szerintem ezek még önmagukban nem okoznának problémát.

Viszont a túlórákat is letiltották! A betegség miatt kiesett járművezetők helyére nem vezényelnek másikat, mert ugye ez is túlóra lenne. Rengeteg a betegállományos most, szerintem néhányan be is tartanak a Cégnek, de őszintén ezzel a hozzáállással megérdemlik. És ha mindez nem lenne elég mindenért piszkálják a dolgozókat (előrejárás, beszélgetés,  rosszul néztél a főnökre, stb...) Kirúgással fenyegetnek mindenkit, de konkrétan ilyen esetről még nem tudok, a szőnyegszéle, és a szóbeli figyelmeztetés a divat. Szóval meg van a munkahelyi légkör is :(

Az előbb leírtak vezetnek oda hogy súlyos személyzethiány van, és emiatt maradnak ki menetek.

Csütörtökön délelőtt minden az 1-es, 3-as, 4-esről is 1-1 szolgálat hiányzott, délután az 1-esről 2, a 3-as, 4-esről szintén 1-1. Tehát összesen 7 szolgálat maradt ki teljesen, mindenféle pótlás nélkül.

Tegnap az 1-esen délután 2 szolgálat hiányzott, a 3-4-en viszont megvolt mindenki. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem volt a 4-esen menetkimaradás, mert volt egy műszaki hiba miatt kieső kocsi, azt szintén nem pótolta semmi, míg a kocsiszínbe bevánszorogott és szerzett másik villamost. Délelőttről nincs infóm.

Mai napról még nem tudok mit mondani, de most hogy jöttem ide a számítógéphez, annyit már láttam, hogy a 4-esről egy szolgál,at biztos hiányzik.

A fentiekhez tudni kell, hogy mondjuk munkanap napközben az 1-esen 4-6 perc, a 3-3F közös szakaszán 12, a 3Fes önálló szakaszán 24, a 4-esen meg szintén 12 perc a követési idő.

Csütörtök reggel pl. Tarjánból a 7:05-ös 4-es és a 7:10-es 3-as maradt ki, így lett egy 15 perces luk, ami után sajnos szóló T6-os ment. Az hogy sokan voltak nem kifejezés, de még többen maradtak is le, ugyanis az utána jövő 2 villamos is dugig volt. Az 1-esen a csatolt villamos azért még elbír a 8-9-10 perces lukkal is, ellenben a 4-esen ha hiányzik egy villamos, így 24 perces luk és utas lemaradás lesz.

Tehát a forgalomirányítás se úgy működik ahogy kellene, mert simán csak annyi van, hogy amelyik szolgálatból hiányzik az ember az kimarad. De pl. jó lenne ha a 3-ason csak a 3-as maradna ki, nem pedig a 3F, mert ez ott 48 perces lukat jelentene. Az 1-esen meg a csatoltak elvannak még 8-9 perces követés esetén is, így inenn is célszerű lenne a 3-asra vagy 4-esre átirányítani a dolgozót, mert ha itt hiányzik valami rögötn 24 perces luk van. Persze így meg a menetrendünket lehetne a kukába kidobni (mármint a járművek menetrendjét, fordáját), de ez egy másik kérdés. Ehhez hozzájön hogy mivel túlórát nem fizetnek, így ha az adott napon az utolsó indulásnak nem lenne járművezetője, akkor az is kimarad.

Szóval tulajdonképpen tervezve van az emeber hiány, és egy két hétig még biztosan számítani kell erre. A menetkimaradásért elvileg az Önkormányzat kötbérezne, és valószínűleg ezt mégis teszi, de a pletykák szerint Dózsa azt mondta hogy ez még belefér. Csak akkor hol a spórolás!?

Rettentően el vagyok keseredve, hogy ilyen állapotok uralkodnak. Valahogy azaz érzésem hogy a szakadék szélén áll az egész. Ráadásul a mai világban, amikor általános tendencia hogy csökken az utas szám és ezer foggal körömmel azon kellene lenni, hogy ezt megakadályozzuk, akkor ennek a Cég még tesz egy lapáttal. És az elvesztett utast nehéz lesz visszaszerezni!

Spórolni meg lehetne ésszerű keretek között is. Például a jármű és személyzetbeosztás átalakításával kapásból már 3 embert és szolgálatot meg lehet spórolni egy munkanap. Ennek egyeik része, hogy az 1-esen újra 46 perc lenne a fordulóidő, a mostani 50 helyett. Ezzel kiesik egy kocsi. Mivel a reggeli csúcsban szükség van erre a plusz egy kocsira, ezért egy kétrészes szolgálattal lehetne két embert megspórolni. A 3-ason meg van egy 17:09-kor kezdő szám, ezt is simán meg lehetne szüntetni. Az 1-es hozzájön, hogy tavaly január 22. óta lett belazítva a menetrend, mert egyes nagyszájú és késve indulók nem tudták a 20 perces menetidőt tartani. Az más kérdés hogy tulajdonképpen 30-al is lehet tartani... Ezzel mennyit elpazaroltunk már 1 év alatt!?

Azt még elfelejtettem, hogy áprilistól nem akarják fizetni a munkaközi szüneteket. (pedig ezt kötelező lenne)

Ezzel még az is a baj, hogy itt ugye félreállásos a pihenőidő, de mivel jönnek újabb pihenők, előled meg fogynak így egyszer-kétszer feljebb kell állnod a kocsival, De ha nem fizetik, akkor miért lennék köteles feljebb állni…

XY

komment komment Címkék: budapest bkv szeged villamos panasz észrevétel vezető bkvfigyelo szkt

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS