BKV-Figyelő

„Elveszik a családomtól a pénzt, a kenyeret!” –kiabálta vörösödő fejjel az ellenőr

BKV figyelő.hu

2009.10.19
07:10

Olvasónk próbált meg segíteni annak a két turistának, akik ellenőrrel veszekedtek a Kálvin téren. A külföldiek két napijegyet váltottak az utazáshoz, ám egyikük ezt elhagyta. Mivel tovább akartak utazni az egyik turista szakaszjegyet váltott a metróra, ám egy megállóval véletlenül tovább utazott. Az ellenőr lecsapott rá és meg akarta büntetni, de egy utas a védelmükre sietett. Tolmácsolt, megkérte az ellenőrt, hogy ne büntesse meg őket, de az ellenőr csak szitkozódott és kiabált, valamint azt mondta „Elveszik a családomtól a pénzt, a kenyeret!” –melyből olvasónk arra következtetett, zsebre akart dolgozni. A BKV-nak küldött panasza alant:

Tisztelt BKV!

Rendszeres, mindig fizető, a nagy többséggel ellentétben viszonylag elégedett utas vagyok az Önök által üzemeltetett járműveken. Talán éppen ezért - bár legendák keringenek durvaságukról - az ellenőrökkel soha semmiféle konfliktusom nem volt. Egészen tegnap (október 15.) estig.

Valamikor 22 óra környékén a Kálvin téren a metró peronján felfigyeltem arra, hogy jegyellenőreik erősen tört angolsággal próbálnak megbírságolni két külföldi turistát. Mivel jól beszélek angolul, gondoltam, segítek a helyzet tisztázásában.

Az egyik hölgy érvényes napijeggyel rendelkezett, vele nem volt problémája az ellenőröknek. A másik elveszítette a napijegyét, ezért a Nyugati pályaudvarnál kezdődő utazásukhoz vásárolt egy újabb jegyet. Fő bűne kollégáik szerint az volt, hogy nem vonaljegyet (300 Ft), hanem metró szakaszjegyet (250 Ft) sikerült vásárolnia az immáron három helyett négy megálló hosszúságúra nyúló utazáshoz. A láthatóan jóhiszemű és viszonylag ijedt hölgyektől ezért az 50 Ft-os tévedésért 6000 Ft büntetést szerettek volna behajtani a helyszínen. Jogilag nyilván ez a helyes út. Azonban nem lett-e volna sokkal helyesebb figyelmeztetni az amerikai turistákat hibájukra, és szép estét kívánva elköszönni tőlük? Vagy - ha már mindenképpen büntetést szerettek volna alkalmazni - megkérni őket, hogy lyukasszanak ki egy újabb vonaljegyet?

Éppen ezeket az alternatívákat vázoltam fel az ellenőröknek, akik ekkor elkezdtek rettenetesen arrogánsan, külföldiek számára valószínűleg kifejezetten ijesztően viselkedni - nyilván azért, mert veszni látszott a remélt bevétel. Rendőrt hívtak (állítólag, de nem igazán hiszem, inkább kifárasztásra játszottak), és mind nekünk, mind a turistáknak "megtiltották" a helyszín elhagyását.

A válogatott, nekem és a társaságomban levő további két hölgynek célzott sértések, szidalmazások közepette egyiküknél elszakadt a cérna, vörösödő fejjel ordította, hogy elvesszük a családjától a bevételt, a kenyeret. Többször nagy lendülettel megindult felénk, mintha tettlegességig szeretné vinni a dolgot. Elszólása után vált nyilvánvalóvá, hogy az ellenőrök, bár valódiak (a mozgólépcső tetején már jelezték, hogy lent ellenőrzés van), könnyen lehet, hogy "zsebre" bírságolnak, amihez tökéletes alany két ijedt turista - és tökéletesen szükségtelen egy okoskodó "helyi".

Ez volt az a pont, amikor a hölgyeknek - akiket folyamatosan nyugtattam, illetve elnézést kértem tőlük az ellenőrök durva viselkedése miatt - azt javasoltam, hogy ameddig tovább beszélek az ellenőrökkel, addig lépjenek meg. Egy óvatlan pillanatban aztán így is tettek, az ellenőrök pedig néhány további elengedett szitok és fénykép készítése után, a "Feljelentelek, feljelentelek! " szöveg mantraszerű ismételgetése közben feladták.

Sok helyen jártam már szerte a világban, de tőlünk jóval "keletebbre" elhelyezkedő országokban sem láttam még csak hasonlót sem.

Kérdéseim, amelyekre várom a választ:

1. Mik a felvételi kritériumok a jegyellenőrökkel szemben? Van-e pszichológiai alkalmassági vizsgálat? A sorozatosan bekövetkező hasonló esetek miatt nem látja-e a BKV szükségesnek a felvételi kritériumok szigorítását?

2. Megbizonyosodik-e a BKV arról, hogy az alkalmazott ellenőrök ismerik legalább az elemi illemtani szabályokat? (Köszönés, tegezés/magázás kérdése, stb.)

3. Elfogadhatónak tartja-e a BKV, hogy alkalmazottai fizető utasokat durván sértegessenek, provokáljanak?

4. Elfogadhatónak tartja-e a BKV, hogy alkalmazottai viselkedése miatt sok-sok turista riad el az országból?

5. Elfogadhatónak tartja-e a BKV, hogy jóhiszemű, magyarul nem beszélő utasokat aránytalanul pótdíjazzon? (50 Ft - 6000 Ft? Figyelem, a büntetési tétel a kieső összeg 120-szorosa!)

Lehet, hogy a BKV igyekszik Európába, de a szándék kevés, és a látottak alapján sajnos Európa még nagyon, de nagyon messze van.

Várom válaszukat, tisztelettel: Egy Elégedetlen Utas

Ui.: Levelemet mellékelve elküldtem a BKV-figyelő blognak, amennyiben megjelenik, remélem az Önök által alkalmazott ellenőrök okulására is szolgál majd.

komment komment Címkék: budapest bkv büntetés ellenőr utas panasz turista jegy észrevétel napijegy szakaszjegy

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS

süti beállítások módosítása