BKV-Figyelő

3-as metró: ismét elmaradt a katasztrófa

Király Dávid

2012.12.06
13:27

Ma délelőtt interjúra mentem a Tudás FM rádióba. Siettem, nem volt időm a BKV-séta párosra, kocsival mentem. Az interjú során feltették a kérdést: szerintem hol van a legnagyobb probléma a BKV-nál. A 3-as metró katasztrofális állapotát említettem meg, illetve - ezzel összefüggésben - a pénzhiányt.

Hazafelé tartottam, amikor a Deák térnél több tűzoltó autó is elment mellettem. Amikor hazaértem, akkor láttam az üzenetet a telefonomon: az interjút készítő Baló Péter írta, hogy ezentúl hozzám kell járni jósoltatni, mert tűz volt a 3-as metróban. Pedig ez nem jóslás kérdése, mindannyian tisztában vagyunk a metró állapotával.

Tisztában vagyunk, hiszen cikkek, jelentések, tanulmányok jelennek meg szinte hetente; itt, a blogon is foglalkoztunk a témával. Egy a metrónál dolgozó ismerősöm hónapokkal ezelőtt azt mondta: nem az a kérdés, történik-e katasztrófa, hanem az, hogy mikor. Mindeddig szerencsére nem történt; ezúttal sem.

Lehel tér

BKV-sok szerint amikor tavaly tavasszal porig égett egy metrókocsi a 3-as vonalon, csak a szerencsén és a sokat próbált BKV-dolgozókon múlt, hogy nem halt meg senki. Hisztériakeltés, szenzációhajhászás nélkül kijelenthető: nem lesz mindig ilyen szerencsénk.

A főváros, a BKK és a BKV vezetői rendszeresen elmondják, hogy a helyzet lassan tarthatatlanná válik. Zajlik ugyan a felújítás előkészítése, ahogyan a tűzoltás is - a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt. Ugyanakkor mindannyian tudjuk azt is, hogy pénz nélkül ez nem fog menni, pénz pedig nincs.

Nincs ennyi pénze a forrásaitól (és nem mellesleg hatásköreitől) megfosztott fővárosnak, a BKK-nak, pláne a 70 milliárdos külső és több százmilliárdos belső eladósodottsággal küzdő BKV-nak. Tetszik vagy sem, ehhez állami vagy uniós forrás kell. Ebből sem politikai, sem presztízskérdést nem szabad csinálni.

Hogy egyértelmű legyen: az a döntéshozó, aki nem érti vagy nem akarja érteni a problémát, a tűzzel játszik. Legyen még egyértelműbb: az utasok életével. Budapest, a BKK és a BKV vezetése nem azért kuncsorog a kormánynál, mert nincs más dolga (ó, van az bőven), hanem mert a 3-as metró felújítására költeni kell. Pont. Nincs más opció.

Egy áramszedő okozhatta a tüzet

Eddig a vélemény, most jöjjenek a tények. A hírek szerint olajsár izzott a 3-as metró Deák téri állomásánál - ezt mondta a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI-nek. A BKK korábban azt közölte, hogy a vágány melletti hulladék gyulladt meg. A tüzet és a füstöt a BKV dolgozói megszüntették.

Az Index információi szerint komoly műszaki probléma okozta a viszonylag kis tüzet a Deák téri metróállomáson: a Metróért Egyesület tájékoztatása szerint az egyik szerelvény forgóvázáról – egyelőre nem tudni, milyen okokból – menet közben leszakadt az alsó áramszedő gerendástól, papucsostól.

A vágányokat a Klinikák állomástól a Ferenc körútig átvizsgálták a szétszóródott alkatrészek után. A tüzet a Deák téren az erősáramú kábel okozhatta, ami valószínűleg beleért a talajon levő olajos szennyeződésbe. Noha több olvasónk is beszámolt arról, hogy a Ferenciek terén a mentősök embereket láttak el, a hivatalos közlés szerint szerencsére nem sérült meg senki.

Pótlóbusz és tömeg a Deák téren

A baleset miatt a metrót kiürítették, az utasokat a Lehel tér és a Nagyvárad tér között pótlóbuszok szállították, a BKV-figyelő olvasói szerint több-kevesebb sikerrel. Olvasóink tömegről, elvétve közlekedő pótlóbuszokról, hiányos tájékoztatásról írtak. A forgalom háromnegyed három körül indult újra a vonalszakaszon, de eleinte nehézkesen.

E blog mobil verziójának szerkesztője, Mérő Bálint például negyed óra alatt jutott el a pótlóbusszal a Deák térről a Lehel térre, mert semmi kiírás nem volt a megállók pontos helyéről, illetve a buszok lassan tudtak haladni a forgalomban. Az információkért és a képekért is köszönet Bálintnak!

Frissítés: a BKK és a BKV közleménye a szerdán történtekről

December 5-én, szerdán 12:30-kor az M3-as metró Deák Ferenc téri állomásán üzemzavar történt. Az üzemzavart egy Újpest felé tartó szerelvény utolsó kocsiján lévő áramszedő gerenda törése okozta. Az áramszedő gerenda feladata, hogy a vontatási feszültséget, a jármű karosszériájától elszigetelten eljuttassa a betáplálást végző harmadik síntől a vontató motorokhoz.

Az áramszedő gerendán található áramszedő papucs és a gerenda egy része ismeretlen mechanikus erőhatás következtében eltörött, leszakadt és a pályára esett. A törés okát csak a későbbi vizsgálatok lefolytatása után lehet egyértelműen megállapítani. A darabok a harmadik sín és a futó sín közé hullottak, ívet húztak oly módon, hogy a peronról a vonatszél által a pályára besodort por és egyéb szennyeződések füstölését okozták.

Az állomásra beosztott BKV Zrt. műszaki ügyeletes munkatársa észlelte a problémát, és a füstölést rövid időn belül elhárította, ezzel egy időben a belső szabályzatoknak megfelelően a tűzoltóságot is értesítettük. Az eseményt okozó szerelvényt a zavar elhárítása és további vizsgálat céljából a Deák téri kihúzó vágányra félreállítottuk. Az esemény okainak feltárása haladéktalanul megkezdődött.

Egyrészt az esemény eredetének megállapítása, valamint a forgalom újra beindítása érdekében a szakemberek átvizsgálták az érintett pályaszakaszt, alagutat, másrészt a járműfenntartás munkatársai a félreállított járművet ellenőrzés alá vették. A szakemberek megállapították, hogy a metró motorkocsin található négy áramszedő szerkezet közül, amelyek a forgóvázak két-két oldalán találhatóak, a bal 1-es megsérült, egy része letörött, és a letört darabból az áramszedő kábel kiszakadt.

A leszakadt darabok több pályamenti berendezést is megrongáltak, ezek ideiglenes helyreállítása megtörtént, a végleges helyreállításra az éjszakai üzemszünetben kerül sor. Az áramszedő gerenda a nevétől eltérően nem tartó és nem fő szerkezeti eleme a kocsiszekrénynek, illetve a forgóváznak, ezért annak törése a jármű mechanikai biztonságának szempontjából nem mérvadó, sérülése csupán forgalmi zavart okoz, mint ahogy ezt a mostani esemény is bizonyította.

A zavarelhárítási munkacsoportok a forgalom beindulásához szükséges intézkedéseket megtették, és az időközben kiérkezett tűzoltóság hozzájárulásával a forgalom 14 óra 32 perckor megindult. Ezzel egyidejűleg a műszaki személyzet az eseményt okozó járművet a "saját kerekén" további vizsgálat céljából a javító bázisra eljuttatta.

A rendkívüli esemény okozta kellemetlenségek miatt ezúton kérjük és köszönjük utasaink megértését és türelmét!

komment komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS