BKV-Figyelő

Közlekedési káosz volt a hétvégén

Király Dávid

2013.10.14
16:32

Kaotikussá vált a közlekedés az M2-es metró vonalán a hétvégén - számolt be olvasónk, Dorina, aki észrevételeit a BKK-nak is megküldte. A metró biztosító berendezéseinek cseréje miatt pótlóbuszok közlekedtek, ráadásul - több más, lezárással járó beruházás mellett - zajlik az 1-es villamos felújítása is. Úgy tűnik, ennyit már nem viselt el a főváros.

Panaszomat megírtam a BKK-nak, de szeretném, ha a probléma még a következő hétvége, illetve csütörtök este előtt nyilvánosságot kapna! A BKK oldalán is sokan megírták a problémát, de érdemi választ nem kaptak, de még csak egy elnézést sem kértek az utasoktól.

metropotlas.jpgForrás: BKK

Most hétvégén az új biztosító berendezések miatt nem járt a 2-es metró. Egy barátnőm vidékről érkezett szombaton, 18 órára a Keletibe. Én a XVI. kerületben lakom. Számítottam némi fennakadásra, de ami történt az álmomban se gondoltam volna. Fél öt körül indultam a Centenáriumi lakótelepről. Erre két busz is jár, mely az Örs vezér terére megy. Még hétvégén is átlag 10 percenként jön valamelyik, most majdnem fél órát vártam.

Megkérdeztem a buszvezetőt, hogy mi történt. Az összes busz be van rendelve a metró és az egyes villamos miatt, a 3-as metró vonalán is van némi fennakadás, így ott is készenlétben van pár busz, ezért a kevésbé frekventáltabb vonalakon ritkították a járatokat. OK. Egy negyed óra alatt beértünk az Örsre, de ami ott várt, azon elképedtem. A Kerepesi úton korábban megépített buszsáv lezárva, buszok a dugóban.

Az Örs-Keleti távolság közel másfél óra volt. A Fogarasi úttól a troli miatt volt kijelölt buszsáv, de az autósokat nem érdekelte, így ott is dugó volt. Csak a Stadionoknál vagy 20 percet álltunk a kereszteződés előtt, mert a csomópont utáni megállóba nem tudtunk beállni, mert ott is autók voltak. Így a kereszteződés előtt várakoztunk. Rendes volt a buszvezető, mert kinyitotta az ajtókat, így akinek sietős volt és másfelé ment, nem kellett várakoznia. A barátnőm egy órát várt az állomáson.

A buszból láttam, hogy kifelé menet nincs dugó, gondoltam, hazafelé már könnyebb lesz. Nem így volt. Mivel befelé menet a buszok a dugóban álltak, ezért visszafelé jó 15 percet várnunk kellett, mire egy pótlóbusz megérkezett, de erre már nem fértünk fel, főleg utazótáskával nem. Három buszt is el kellett engednünk, mire a negyedikre fel tudtuk magunkat tuszkolni. Ahhoz képest, hogy 5 perces követési idő volt meghirdetve, 15 percenként jöttek.

Az már csak hab a tortán, hogy az Örstől induló 44-es és 144-es buszok vonalán csak minden harmadik járat indult el. Vasárnap, gondoltuk, egy kis városnézésre adjuk a fejünket. 10 óra körül indultunk az Örsről, de 11-kor a Stadionoknál feladtuk és inkább haza mentünk.

Öt évvel ezelőtt, mikor egész nyarakra le volt zárva a 2-es metró, ilyen mértékű fennakadás soha nem volt, sőt tolongásra sem nagyon emlékszem a metrópótló buszokon. Nem üzemzavarról volt most sem szó, hanem előre megtervezett és bejelentett karbantartásról. Miért nem lehetett ezt most ugyanúgy megszervezni, mint öt éve? Van, aki hétvégén is dolgozik illetve tanul. Csak a régi pótlási terveket kellett volna elővenni és néhány rendőrt, illetve forgalomirányítót beállítani, ha másért nem, hogy az autósok ne menjenek rá a buszsávra!

Frissítés

A fent leírtakkal kapcsolatban a BKK az alábbi tájékoztatást adta:

A BKV figyelő blogon megjelent Közlekedési káosz volt a hétvégén című bejegyzésben írtak több ponton sem fedik a valóságot annak ellenére, hogy az M2-es metró pótlása idején, a hétvégén valóban mindkét nap torlódások, rendezvények, rendkívüli események lassították a metrópótló járatok haladását. Sajnáljuk az ezek miatt kialakult zsúfoltságot és a megnövekedett menetidőt, ezúton köszönjük mindazok türelmét, megértését, akik a járatokon utaztak.

Ugyanakkor a levélíró több állítása nem vagy csak részben igaz, ezeket az alábbiakban cáfoljuk meg.

Állítás: A Centenáriumi lakótelepen 30 percenként jártak a buszok 10 helyett.

A valóság: A Centenáriumi lakótelepen a 44-es és a 244-es buszok közlekednek, utóbbi azonban csak hétköznap. A 44-es járat a hétvégén 15 percenként jár. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) informatikai rendszerében tárolt adatok szerint október 12-én, szombaton a 44-es busz valamennyi járata rendben, menetrend szerint, menetkimaradás nélkül közlekedett. Forgalomirányító diszpécsereink szintén nem rendelkeznek információval a menetrendtől való eltérésről. Sem az nem igaz tehát, hogy 10 percenként kellett volna járniuk a buszoknak, sem az, hogy 30 percet kellett várni egy járműre.

Állítás: Az Örs vezér terétől a Keleti pályaudvarig 90 perc alatt ért el a metrópótló autóbusz.

A valóság: A szombat délutáni időszakban a metrópótló autóbuszok jelentős késéssel közlekedtek, elsősorban a Kerepesi úti vonalszakaszon volt jellemző a torlódás a megnövekedett közúti forgalom miatt. A metrópótló autóbuszok M2 és M2E jelzéssel a belvárosban eltérő útvonalon közlekedtek, az M2-es jelzésű útvonala és menetideje hosszabb volt. A járművek közlekedését folyamatosan nyomon követő, haladásuk adatait GPS koordináták alapján tényegesen rögzítő forgalomirányító rendszerünk tételes adatokat szolgáltat az autóbuszok közlekedéséről. A rendszerben rögzített adatok szerint a hosszabb útvonalon közlekedő M2-es jelzésű autóbuszok közül a legtöbb késést halmozó jármű 73 perc alatt ért végig az Örs vezér teréről a Széll Kálmán térig tartó, Deák Ferenc tér, Kossuth Lajos tér és Batthyány tér érintése miatt jelentős kitérőket tartalmazó útvonalon, a többi jármű menetideje ennél kevesebb volt. Ez alapján nyilvánvaló, hogy az útvonal kisebb szakaszát jelentő Örs vezér tere–Keleti pályaudvar szakasz megtétele egyik járművön sem tarthatott 90 percig még akkor sem, ha valóban jelentős torlódás volt az útvonalon.

Állítás: A Keleti pályaudvarnál 15 percenként közlekedtek az Örs vezér tere felé a metrópótló autóbuszok.

A valóság: A Keleti pályaudvartól az Örs vezér terére az M2 és az M2E pótlójáratokkal egyaránt lehetett utazni. Menetrendjük szerint a két vonalon együttesen 36 autóbusz járt a Keleti pályaudvarhoz a Széll Kálmán tér felől, vagyis a buszoknak 1-3 percenként kellett közlekedniük. Viszont a jelentős torlódás miatt azonban nem tudták a menetrendet tartani, ezért a Széll Kálmán térről az előírtnál ritkábban tudtak elindulni, a vonalon pedig többé-kevésbé egyenletesen késtek. Az informatikai rendszerünkben rögzített adatok szerint 17 és 18 óra között összesen 27 járat tudott elindulni a Széll Kálmán térről, 18 és 19 óra között pedig 31. Az autóbuszok kivétel nélkül végighaladtak a vonalon, meghibásodás vagy más rendkívüli esemény miatt egyetlen járat sem állt ki útközben a forgalomból. A buszok tehát átlagosan 2-3 percenként közlekedtek, azonban az egyenetlenségek miatt 4-5 perces hézagok előfordultak. Ez ugyan jelentős eltérés a menetrendhez képest, de semmiképpen sem azt jelenti, hogy a 15 percenként közlekedtek volna.

Állítás: A 44-es és a 144-es vonalán csak minden harmadik járat indult el. A járművezető szerint a kevésbé frekventált vonalakon ritkították a járatokat a pótlások miatt.

A valóság: A 44-eshez hasonlóan a 144-es vonalon is valamennyi, a menetrendben meghirdetett járat közlekedett október 12-én, egyetlen járatkimaradás sem történt egyik vonalon sem. Amennyiben csak minden harmadik járat közlekedett volna, úgy a menetrend szerint 15 percenként induló buszok 45 percenként közlekedtek volna, ez azonban képtelenség. A metrópótlás miatt egyetlen járatot sem ritkítottunk a fővárosban, az ezeken a vonalakon közlekedő autóbuszokat többletként állították forgalomba a szolgáltatók (BKV, VT-Transman), az összes többi járat a meghirdetett hétvégi menetrend szerinti járműmennyiséggel közlekedett. A többletjárművek kiadására lehetőségük volt a szolgáltatóknak, hiszen hétvégenként jóval kevesebb a forgalomban lévő jármű a fővárosban, mint a hétköznapi csúcsidőszakban, így szombaton és vasárnap összesen több száz autóbusz áll a garázsokban.

Mint a fentiekből látszik: a metrópótló autóbuszok közlekedését rendezvények, rendkívüli események befolyásolták, ezért alakulhattak ki a közúti forgalomban a buszok közlekedését hátráltató torlódások. A BKK igyekezett mindezek hatását csökkenteni, a közúti torlódások következménye azonban csak részben volt ellensúlyozható.

A frissen szerzett tapasztalatok alapján a BKK felülvizsgálta a metrópótló járatok menetrendjét, és még több autóbuszt állít majd forgalomba annak érdekében, hogy a következő hétvégéken kedvezőbb utazási körülményeket biztosítson utasainak.

komment komment Címkék: káosz dugó felújítás pótlóbusz M2-es metró

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS