BKV-Figyelő

A következő megálló: ARRRGGH! - egy utas véleménye a Futárról

Király Dávid

2014.05.05
17:58

Logopédiai szempontból még nem írtak kritikát a Futárról, de ez is egy szempont. Nemcsak kritikákat, javaslatokat is megfogalmazott olvasónk, Benjamin a BKK új utastájékoztatási rendszerével kapcsolatban.

Mint a címből is sejthető, a Futárról írnék egy rövid szösszenetet. Egy buszvezető már korábban kifejtette itt a blogon, szerintük miért sz@r a rendszer, most én is elmondanám, hogy szerintünk, utasok szerint mi a baj vele. Gondoltam, hogy megírom a BKK-nak, de úgyis olvassák a blogot és így legalább jobban lehet róla vitázni.

futar_20_bkk.jpg

Fotó: BKK

Szóval... Szerintem nem én vagyok az egyetlen utas, akit kiver a víz, ha meghallja: "A következő megálló", kis szünet, megállónév. 2014-ben, közel 7 milliárd forintból ennyire futotta?! Épp most utaztam a 4-es metrón, abban tudtommal nincs Futár, de valahol ott kezdődik a normális automatikus utastájékoztatás. Kb. "Üdvözöljük utasainkat, ez az M4-es metró Keletenföld felé... az első megállónk XYZ". És mindez normális, életteli hanghordozással, viszonylag jó kiejtéssel, kerek egész mondatokban tálalva.

A Futár féle nőcike ezzel szemben nem nagyon járt logopédushoz, de még a reggeli kávét is kihagyhatta. Ráadásul az M4-ben még angolul is megismétlik a köszöntést, ami szerintem ma már alapvető elvárás, hiszen rengeteg külföldi közlekedik Budapesten. Na jó, azt nem értem, miként sikerült összehozni olyanokat, hogy "The next stop is Keleti pályaudvar". A "pályaudvar" szót ráadásul angol kiejtéssel... atyám! Akkor már inkább "Keleti railway station" vagy méginkább "East railway station".

Egyébként a Combino villamosokon - ahol szintén nincs Futár - is közel olyan színvonalas az utastájékoztatás, mint a 4-es metrón. Mondjuk nekem speciel a férfi hang szimpatikusabb, de ez egyéni ízlés kérdése. Oh, jut eszembe, a Futár nemrég megtanulta köszönteni is az utasokat. Most úgy néz ki a dolog, hogy: "Üdvözöljük utasainkat", fél perc szünet, "a következő megálló", kis szünet, megállónév. Na most ezt tessék összehasonlítani a fent említett Combino vagy 4-es metró utastájékoztatásával!

Miért nem lehetett kerek mondatokat rögzíteni, esetleg némi változatosságot is belecsempészve? Pl.: "Az első megállónk a XYZ lesz", "XYZ következik", "XYZ lesz a következő megállónk", stb. Komolyan mondom, ennél még a recsegős, enyhén érces sofőrhangot is jobban szerettem hallgatni. Már csak azért is, mert az valahogy kapcsolatot teremtett az utasok és a járművezető között, ez az egész automatika az elidegenedést erősíti.

De rendben, megértem, haladni kell a korral... akkor viszont a kornak megfelelő színvonalú technikát állítsanak csatasorba, ne olyat, ami már a 80-as években is idejétmúltnak számított! Az első Alien filmekben élethűbben beszélt a komputer...

És ahhoz mit szólnak, hogy: "A következő megálló", szünet, "XYZ", kis szünet, "HÉV állomás", kis szünet, "végállomás"? Miért nem lehet bemondani, hogy "XYZ következik, átszállhatnak (mondjuk) a H7-es HÉV-re Csepel irányába"? Amúgy is nagyon hiányolom, hogy nem mondja rendesen a hölgyike a fontosabb átszállási kapcsolatokat. Természetesen angolul is illene, hiszen mint írtam, sok a turista.

Még egy picit visszatérve az angolra, a fontosabb üzeneteket is tudhatná külföldiül a rendszer. Például az elsőajtós felszállásra vonatkozót. Ha már annyira erőltetik, akkor ennyivel igazán segíthetnék a sofőrök munkáját. Te jó ég, hányszor látom, hogy felszállnak külföldiek az elsőajtós buszra ás vígan mennek hátra, a buszvezető pedig hiába mondatja be, mert nem értenek magyarul! Pedig ők talán még előre is fáradnának, ha számukra is érthető nyelven prezentálnák az utazási feltételeket, a magyarok még akkor is lesz@rják, ha hangosan üvölt a rendszer, azt tudjuk. Szóval sok értelme nincs, de ez egy más téma.

És még egy halk megjegyzés. Nem értek hozzá, de kívülről elnézve a nem éppen kis méretű fedélzeti egységet, nem csodálom, hogy anno kifakadt egy buszvezető a blogon. Nagyon retro érzésem támad, amikor látom, hogy nyomogatják azt a teljesen statikusnak látszó monitort. Nekem egy olcsóbb okostelefonom van, Androiddal, fényévekre van egymástól a két kezelőfelület.

Na és akkor ott vannak a kültéri kijelzők. A múltkor is vártam a buszra, azt írta 8 perc múlva jön. Aztán kb. fél perc múlva megjelent, de a kivetítőn még mindig semmi. Felszállásnál láttam, hogy össze volt törve, tehát gondolom, nem is üzemelt, nem küldött jeleket a központi egység... szuper! Egyébként nem ez volt az egyetlen ilyen eset, elég sokat láttam már szilánkosra tört képernyővel. 

komment komment Címkék: utastájékoztatás Futár

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS