BKV-Figyelő

"Most akkor beteg vagyok vagy nem?"

Király Dávid

2014.08.08
13:55

Macerás a beszerzése, az ellenőrök egy része nem ismeri - ilyen tapasztalatokat osztottak meg olvasóink a MÁK-kártyáról. A kártya elvileg ingyenes utazásra jogosít, amennyiben sikerül beszerezni. Attila írta le tapasztalatait.

19 éves vagyok, tartósan betegként magasabb összegű családi pótlékra vagyok jogosult, Ingyen utazhatok a BKK-n egy igazolvány segítségével, amit édesanyám munkahelyén keresztül a Magyar Államkincstár (MÁK) állít ki minden félévben. Ezzel csak az a probléma, hogy a féléves időtartam lejárta után nagyjából másfél-két hónap, mire kiküldik az újat, ezalatt nekem bérletet kell vennem, holott hivatalosan ingyen utazhatnék.

makkartya.jpg

Ennek elkerülésére a MÁK-nak állítólag ki kellene adnia egy ideiglenes igazolást arról, hogy én erre a támogatásra jogosult vagyok. A probléma ezzel az, hogy ilyet nekünk a MÁK még sohasem adott. A családi pótlékot és az utazási kártyát is édesanyám munkahelyén (Belügyminisztérium) keresztül intézzük a MÁK-kal, és ez az ideiglenes igazolás a két intézmény között valahogy mindig elúszik.

A BM szerint ilyen nem létezik és ők nem tudnak adni ilyen igazolást, a MÁK-nál meg sem anyám, sem én nem tudunk eljárni, mert csak a BM intézheti ezeket az ügyeket, mi saját magunknak nem, mert benne sem vagyunk magánszemélyként a MÁK rendszerében. Szóval bár ingyen utazhatok, az év 12 hónapjából négyben bérletet kell vennem, mert az MÁK-kártya időtartama összesen fél év (vagyis körülbelül négy hónapig tudom használni).

Rendben legyen, megvesszük. 2014. június 30-án lejárt a legutóbbi kártya, tehát júliusra bérletet vettünk, ami augusztus 1-jéig volt jó. Augusztus 4-én sürgősen be kellett mennem a városba törött vállú édesanyámnak segíteni hazacipekedni. Lejárt a bérletem, de nem volt nálam pénz újat venni és siettem, nem tudtam végigállni vonaljegyért a sort, ezért automatából próbáltam venni. A zseniális gép persze benyelte a 350 forintomat, több pénz nem volt nálam.

Megpróbáltam felhívni az ügyfélszolgálatot, ami persze lehetetlen volt. Ilyen körülmények között kénytelen voltam a lejárt utazási igazolásommal nekiindulni, bízva a szerencsében és persze - lebukás esetén - a helyzetem megértésében. A Kökin még le is jutottam, a Nyugatinál felfelé azonban persze a száz emberből nekem kérte el az igazolványomat az ellenőr.

A tartósan beteg papírom lett volna az egyetlen, amit fel tudok mutatni, de az már egy korábbi esetnél sem volt elfogadott (egyébként egy időben azt elfogadták ilyen alkalmakkor). Egyébként az ellenőr megértő volt, de nem engedett el, neki nyilván kötelessége kiállítani a csekket. Azt mondta, van két napunk, menjünk be közvetlenül a MÁK-hoz igazolásért, hátha mégis...

Hát elmentünk a MÁK-hoz. Ott persze - ahogy vártuk - nem tudtak velünk mit kezdeni, hiszen benne sem vagyunk a rendszerükben, csak a BM-en keresztül tudunk velük kapcsolatba lépni. De mivel összesen két napunk volt, elmentünk az Akácfa utcába is, hátha meg lehet velük valamit beszélni.

Na, ők előástak egy másfél évvel ezelőtti esetet is még a mostani mellé tavaly márciusból, amiről mi már azt hittük, rég elfelejtődött. Akkor szinte ugyanez volt a szitu, mint most, mint említettem, akkor nem fogadták el a tartósan beteg papíromat (ami alapján igényeljük a MÁK-kártyát), pedig korábban ez az ilyen átmeneti időszakokban elfogadott volt.

Akkor arra méltányossági kérelmet adtunk be, amire semmilyen válasz nem érkezett, de - mint kiderült - kétszer is kiküldtek korábban felszólítást. Az egyikről nem jött értesítő, a másik esetben pedig egyszerűen nem találták meg a címünket és a levelet visszaküldték a feladónak. Egyébként a méltányossági kérelmet valószínűleg semmibe vették.

Szóval a két elküldött levélből akkor egy se jutott el hozzánk, ezért akkor a tudtunk nélkül átadták az ügyet behajtásra egy ügyvédi irodának, holott a BKV/BKK tudhatta hogy nem kaptuk meg egyik levelüket sem. A behajtóét viszont igen, tavaly novemberben 32 500 forintról, ami után az érintett ügyvéd irodájában személyesen jártunk utána dolognak, ami után ők visszaadták az ügyet a BKV-nak (pontosabban a BKK-nak - a szerk.), azóta viszont semmi nem történt az ügyben.

Most azonban még ezt a tavalyi ügyet is a nyakunkba akarják varrni, meg a mostani ügy (egyelőre) 16 000 forintos tartozását, ami összesen 48500 forint, holott ingyen utazásra lennék jogosult. Az Akácfa utcában erre azt mondták, hogy amint lejár az utazásim, addig az új megékezéséig én nem vagyok jogosult ingyenes utazásra. Rendben.

De amint megjön az új, közvetlenül a régi lejárta után egy nappal kezdődő hatályossággal, akkor én visszamenőleg mégiscsak jogosult vagyok az akkori időszakban történő utazásra. Most akkor igen vagy nem? Sajnos visszamenőleg már hiába mutatom be, hiszen addigra már 32500 forintos tartozásom lesz, amit biztosan nem engednek el.

A másik kérdés pedig nekem kicsit elvi. Én ezt a kedvezményt tartósan beteg állapotom miatt kapom mint magasabb összegű családi pótlékra jogosult személy, amíg iskolába járok. Ha nekem lejár az igazolványom és hiába igénylek még a lejárás előtt újat, akkor is két hónap mire megjön. Én akkor az alatt a két hónap alatt mégsem vagyok tartósan beteg, utána pedig újra annak vagyok tekinthető? Nem veszem a szívemre, de azért nem hiszem, hogy etikus dolog azzal szórakozni, hogy én most akkor beteg vagyok-e vagy sem... Néha igen, néha nem...

További érdekesség, hogy egyáltalán milyen jogon kérnek büntetést egy olyan embertől, akinek a budapesti közlekedés használatáért semmilyen pénzt nem kell fizetnie. Arról én nem tehetek, hogy az erről szóló igazolás két hónapot csúszik és képtelenek átmeneti igazolást adni. Tőlem független hibák miatt több tízezer forintra akarnak megbüntetni.

Ezeket az ingyenes utazási kártyákat nem véletlenül találták ki, hanem azért, mert esetleg az adott személy vagy a családja önhibáján kívül nem tudja megoldani a bérlet vásárlását. Mégis, amint lejár a hatályossága, hónapokig nekem bérletet kell vennem, pedig talán abban a helyzetben is lehetek, hogy ez nekem súlyos problémát okozhat.

Most nagyjából másfél évi diákbérlet árát varrták a nyakunkba, ami tényleg nagyon súlyos megterhelést jelent számunkra és sajnos nem tudunk kihez fordulni. Egyáltalán miért csúszik két hónapot az új MÁK-kártya kiküldése, és miért lehetetlen a Belügyminisztérium dolgozók számára magánszemélyként intézkedni ez ügyben?

komment komment Címkék: ingyenes utazás MÁK-kártya

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS

süti beállítások módosítása