BKV-Figyelő

Autóbusz és mozdonyvezetők bérei, juttatásai

BKV figyelő.hu

2010.01.14
20:30

Budapest – Bratislava (Pozsony), 2010. január 14.

KÖZLEKEDÉSI DOLGOZÓK FIZETÉSEI

„Lejárt az előző kollektív szerződés, és nem sikerült megállapodni az újról” – röviden ez az előzménye a Budapesti Közlekedési Vállalatnál 2010. január 12-én kezdődött, többnapos sztrájknak. Márpedig a kollektív szerződés a munkavállalók egyik legkomolyabb érdekérvényesítő eszköze, a munkajogi előírásokon és a konkrét munkaszerződésen túlmenő jogokat is garantálhat a dolgozóknak. A végkielégítésről, a prémiumról, felmondási időről vagy a béren kívüli juttatásokról ebben lehet a törvénynél kedvezőbb feltételekkel megállapodni.

Egy olyan időszakban, amikor minden hazai hírösszeállításban első helyen a közlekedési helyzettel kapcsolatos információk szerepelnek, az emberek figyelme is erőteljesebben irányul a közlekedésben dolgozók fizetési viszonyaira és átlagjövedelmeire. Ezért is különösen érdekes a Workania állásportál által működtetett Merces fizetési felmérés kutatóinak a legutóbbi összehasonlító elemzése, melyben szakmák szerint, régiós bontásban és korcsoportok szerint is megvizsgálták a buszvezetők átlagfizetéseit, sőt összevetették a szlovákiai és cseh kollégáik bérszínvonalával is.

Az országos 168.400 Ft bruttó átlagfizetés valóban lényegesen alacsonyabb Magyarországon, mint az északi szomszédoknál.

Szlovákiában ez az átlag 187.900 Ft, Csehországban pedig meghaladja a 207.000 forintot.

Hazánkban még mindig jobban megéri mozdonyt vezetni, mint autóbuszt. Az eltérés a két szakma átlagfizetései között valóban jelentős: a Magyarországon dolgozó mozdonyvezetők havi átlagjövedelme eléri a 272.700 forintot, azaz egy átlagos mozdonyvezető több mint százezer forinttal keres többet havonta, mint egy a jelenleg sztrájkoló buszsofőr.

Érdekes megállapítás ebben a kutatásban az is, hogy a mozdonyvezetők szinte pontosan ugyanannyit keresnek Csehországban (272.300), mint Magyarországon. Ugyanakkor a hazai vasúti dolgozók lényegesen jobb fizetési körülményeket tudtak elérni, mint szlovákiai kollégáik, ahol a havi átlag jövedelem az ottani mozdonyvezetők esetében mindössze 193.300 forint.

Kamionsofőrként is lényegesen jobban lehet keresni hazánkban, mint buszvezetőként: a 198.300 forintos országos fizetési átlag valóban csábító lehet a jelenlegi bérharcokat folytató BKV dolgozók számára. Az azonban elgondolkodtató, hogy a fővárosban és Pest megyében az autóbuszokat vezetők mennyivel többet kapnak kézhez, mint a többi megyében dolgozó kollégáik. A 194.500 forintos fővárosi és a 196.900-as pest megyei bruttófizetés jelentősen meghaladja az országos átlagot.

A Merces kutatói szerint 2010 elején a legalacsonyabb buszvezetői bruttó átlagfizetés Nógrád megyében van (mindössze 130.300 Ft), de lenne okuk az elégedetlenségre a Hajdú-Bihar megyei buszvezetőknek is (135.000 Ft).

A Merces munkatársai megállapították, hogy a kevesebb, mint egy év rutinnal rendelkezők bruttó átlagfizetése a 143.000 Ft körüli sávban mozog, míg a legalább 3 év szakmai tapasztalatot a hazai úttalan utakon 171.700 forinttal díjazzák.
Aki legalább tíz éve kitartott az autóbusz vezetése mellett, annak az átlagos fizetése havonta 176.400, ami alig-alig haladja meg a hazai országos szakmai átlagot.

A kutatásból az is kiderült, hogy a buszsofőrök 13. havi bérének átlagos nagysága 98.000 Ft, a mozdonyvezetőké pedig több mint 170.000 Ft.

A béren felüli juttatások területein az autóbusz-vezetők 35%-a nyugdíjbiztosítási hozzájárulásra, 28%-uk a munkába járás költségének megtérítésére, 23%-uk pedig foglalkozás-egészségügyi ellátásra számíthat. A mozdonyvezetők körében a leggyakoribb juttatás az ingyenes italellátás a munkahelyen (45%).

A Merces kutatásából az is kiderült, hogy a magyarországi buszvezetők 2008 és 2009 első negyedévében számíthattak a legalacsonyabb átlagfizetésre, átlagosan 159 ezer forintra. Az elmúlt év végén ez a szám 171 ezer forint volt.


A Workania állásportál által működtetett Merces fizetési felmérés munkatársai legutóbbi kutatásukban megvizsgálták, hogy a globális válság hatására milyen változások tapasztalhatók a fenti szakmák magyarországi munkaerő-piaci aktivitásában.

A szlovákiai Workania internetes állásbörze a magyar Lapcom Kft. tulajdonában van. A site 2006-ban jelent meg munkaközvetítők hazai mezőnyében, s havi 150 ezres látogatottságával mára a magyar piac egyik meghatározó szereplőjévé vált: 2007 januárja óta a hirdetések száma csaknem 400 százalékkal nőtt. A társaság szlovák testvéroldala, hazájában szintén piacvezető.

A Workania kéthetente ad közre kutatási adatokat, abból kiindulva, hogy a vállalati protokoll sok esetben nem teszi lehetővé még a közvetlen kollégák körében való munkabérről folytatott diskurzusokat sem.

Bár semmi nem tiltja, a magyar szokásrend alapján mégsem illő ezeket a kérdéseket firtatni. A témával foglalkozó, komolyan vehető fórumok korábban nem léteztek, ezért a Workania létrehozta az aktív Állás Fórumot a munkapiaccal összefüggő vélemény- és tapasztalatcsere érdekében, amit az álláskeresők és a szakmai nyilvánosság véleményformálói ma már egyaránt igénybe vesznek.

Ugyancsak ennek az állásportálnak köszönhető, hogy napjainkban objektívan összehasonlítható az azonos régióban, azonos beosztásban, szakmában eltöltött évek számában egymáshoz közel eső és hasonló tapasztalatokkal rendelkező kollégák bérezése.

Megválaszolhatóvá vált a sokakat foglalkoztató kérdés: „elég jól keresek a saját szakmámban?”

A bérinformációs felmérések által kiküszöbölhető a megpályázott állás elveszítése – a munkáltatók által túlzottnak tartott, vagy az irreálisan alacsony bérigény okán. Az olvasók el tudnak igazodni az egyes ágazatokban való munkavállalás anyagi vonatkozásait illetően, s nem utolsó sorban az is mérlegelhető, milyen fizetésbeli eltérések adódnak bizonyos iskolai végzettségek megszerzése után.

Az egyre népszerűbb és ismertebb fizetés-összehasonlító portál adatbázisa naponta frissül. (2010. január 13-ig 84.178 ember vett részt a felmérésben, melynek során a kutatók 33.162 önéletrajzban megjelölt „elvárt bért”, és 21.229 aktuális állásajánlat bérinformációit vették figyelembe.) A felmérésben a jövőben is bárki anonim módon részt vehet, aki a Merces honlapján kitölt egy űrlapot.
 

(Workania állásportál által működtetett Merces fizetési felmérés)

komment komment Címkék: budapest bkv magyarország busz felmérés mozdony fizetés észrevétel vezető járművezető

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS

süti beállítások módosítása