A fővárosi kezelésű utak csaknem fele újult meg a kétezres években, a lendület azonban 2010 után alábbhagyott. Minden olyan útszakaszért a főváros felel, ahol a BKK járatai közlekednek, így a főváros felelőssége az is, hogy a leromlott állapotú utak ne tegyék tönkre a méregdrága új buszokat.
A közelmúltban is láttunk olyan pozitív példákat, mint a Thököly út vagy az évtizedek óta katasztrofális állapotú Verseny utca felújítása, de még mindig rengeteg a buszokat szétszedő, közlekedésre szinte alkalmatlan útszakasz. Péter foglalta össze tapasztalatait.
Az elmúlt néhány évben százával érkeztek a fővárosba a korszerű, alacsonypadlós autóbuszok és hamarosan újabbak állnak forgalomba az agglomerációs járatokon. Ez egyértelműen pozitív tendencia, a tömegközlekedést munkám okán (ingatlanos) napi szinten használó emberként nagyra értékelem.
Fotó: BKK
Ugyanakkor lenne egy észrevételem: a fővárosi és úgy általánosságban a magyarországi utak állapota katasztrofális és ennek leginkább az új buszok látják kárát, hiszen azokat a robusztus felépítésű Ikarusokkal ellentétben nem ilyen körülményekre tervezték, érzékeny darabok.
Sok olyan vonal van, ahol mindkét típus közlekedik és azt vettem észre, hogy míg mondjuk egy Ikarus 260-as típus könnyedén végiggördül például a rendkívül kátyús Budaörsi úton, addig az alacsonypadlós versenytársai (Volvók, Mercedesek) szinte szét akarnak szakadni: csörögnek, zörögnek, nyikorognak, rázkódnak, pattognak... alig lehet megmaradni az ülésen. Tapasztalatom szerint hónapról-hónapra látványosan romlik az állapotuk. Ha így folytatódik nemhogy 20-30, de még 5-6 évig se fognak nagyon futni. Nagy kár lenne értük.
Tehát úgy látom, sürgősen bele kellene kezdeni az utak felújításába, legalább azokon a területeken, ahol ezek a buszok közlekednek, közlekedni fognak. Addig is lehetőség szerint el kellene terelni a járatokat a legproblémásabb szakaszokról.
A teljesség igénye nélkül írnék egy listát az általam észlelt legkritikusabb helyekről: Budaörsi út (a BAH csomóponttól kezdődően), Bocskai út, Margitsziget (ide nem is engednék alacsonypadlós buszt, amíg újra nem aszfaltozzák az egészet), Vágány utca, Gyöngyösi utca, Rákóczi út, belvárosi utcák (pl. Apáczai Csere János utca), Dózsa György út, Andrássy út egyes részei, Rózsadomb egyes részei, Petőfi híd, Lánchíd, Árpád híd (az illesztéseknél hatalmasakat reccsennek a járművek), a körút egyes szakaszai, Dagály strand környéke, a 22-es busz vonala Budakeszi irányába, Harangláb út, a 128-as és 149-es járatok hegyi szakaszai, Pesterzsébet egyes részei, Törökbálint Raktárváros környéke. A lista a végtelenségig folytatható.
A buszmegállók zöme is felújításra szorul. Nagyon sok helyen annyira magas a padka vagy annyira az út szélén vannak a fák, hogy a járművezetőknek esélyük sincs normálisan beállni a megállóba (fennakadna a busz eleje vagy leverné a tükröt), így viszont az alacsonypadló előnye vész el: az utasoknak az úttestről kell fellépniük a buszra, hiszen a nagy távolság miatt nem tudnak közvetlenül a padkáról. Lásd: Andrássy út (105-ös járat). Csak ki kellene hozni a megállókat, mint a Pannónia utcában is (15-ös járat).
Ha már az új buszokról és azok állagmegóvásáról írtam, akkor engedjenek meg még egy gondolatot. Rendkívüli módon elkeserít, hogy néhány különösen primitív és ostoba egyén még a vadonatúj Mercedes buszokat is képes volt elrondítani firkákkal és az üvegfelületek összekaristolásával. Ennek sürgősen elejét kell venni, hogy legalább az agglomerációba érkező új járművek ne essenek áldozatul.
A javaslataim:
- Az utazóközönség tudatának formálása. Arra kell őket ösztönözni (hangüzenetekkel, nagybetűs, figyelemfelhívó plakátokkal), hogy ha rongálást, szemetelést látnak, ne nézzék/türjék szó nélkül, hanem szóljanak a járművezetőnek vagy hívják a rendőrséget, esetleg maguk figyelmeztessék az illetőt. Valahogy összetartó közösséget kellene formálni az utazóközönségből, akiknek nem csak a járművek állagmegóvása az érdekük, hanem a bliccelők kiszűrésében is segítenek - hiszen ez mindenkinek az érdeke.
- Biztonsági személyzet delegálása legalább az új beszerzésű járművekre (Mercedesek, illetve a Volán agglomerációs buszai). A biztonsági személyzet akár kalauz funkciót is elláthat és akkor egy lépésben megoldanák a sokak által részben jogosan kritizált elsőajtós felszállási rend problémáit is. Persze ehhez kulturált, udvarias személyzet szükséges, amely foglalkozik az utasokkal: tájékoztatja őket, ha kérdésük van, segít a fel és leszállásban a rászorulóknak, illetve kisgyermekkel közlekedőknek, stb. Ez egyben remek munkahelyteremtési lehetőség is.
- Szereljenek kamerákat minden buszra, de legalább az újakra. A vandálokról készült felvételeket hozzák nyilvánosságra egy e célra létesített honlapon. Ha szükséges, akkor kezdeményezzenek törvénymódosítást, ami ezt lehetővé teszi. Úgy gondolom, aki ezeknek a primitív egyéneknek a személyiségi jogai miatt aggódik, az bűnpártolást követ el.
Bízom benne, hogy javaslataim meghallgatásra találnak.