BKV-Figyelő

100 éve buszozunk Budapesten

Király Dávid

2015.03.01
02:55

"Bárhogy mondják, nagy itt a rohanás,
busz zaja zakatol, zeng.
Nem kell már a fülembe soha más,
Hogy lehet valahol csend?

Nékem csak Budapest kell,
Hol az ember kora reggel szívesen kel,
Mert imádom forró szerelemmel."

Száz évvel ezelőtt, 1915. március elsején indult el az első autóbusz Budapesten. A centenárium alkalmából fotókon keresztül mutatjuk be a fővárosi buszközlekedés legfontosabb állomásait. 

1_1938_460.jpg

Az első budapesti autóbuszjárat 1915. március 1-jén indult el az Andrássy úton. Az Aréna (ma Dózsa György) út és a Vilmos császár (ma Bajcsy-Zsilinszky) út között közlekedő járatot a Székesfővárosi Közlekedési Vállalat Rt. üzemeltette (1938)

12_1938_460.jpg

1938-ban a 12-es busz a Nagykörúton járt és a Széna térig közlekedett. Régen olyan útvonalakon is jártak buszok, ahol volt villamosközlekedés is. A két járatra külön jegyet lehetett kapni; a buszjegy volt drágább, cserébe a busz gyorsabb is volt, mint a villamos  

pasaretiter_1940_460.jpg

5-ös buszok fordulnak a Pasaréti téren 1940-ben

astoria_1941_460.jpg

7-es busz az Astoriánál 1941-ben. Akkoriban még villamosok is közlekedtek a Rákóczi úton. A kép még a jobboldali közlekedés bevezetése előtt készült

szellkalmanter_1941_460.jpg

A Széll Kálmán tér egy része már 1941-ben is buszparkoló volt. Reméljük, a mostani felújítás végére ennél értékesebb funkciókat kap az egykori Moszkva tér

szellkalmanter2_1941_460.jpg

Jobbra hajts! - figyelmeztet a tábla a Széll Kálmán téren parkoló 22-es busz elején. A kép 1941-ben készült; Magyarországon ebben az évben vezették be a jobboldali közlekedést 

deakter_1945_460.jpg

A II. világháború a budapesti buszparkot sem kímélte. Ami nem ment tönkre, azt a honvédség vitte el (1945)

bajcsy_podmaniczky_1948_460.jpg

A Bajcsy-Zsilinszky út és a Podmaniczky utca kereszteződésében 1948-ban készült fotón jól látható, hogy a háború után milyen roncsokon kellett utazniuk a budapestieknek. 1947-re mindössze 112 darab autóbuszt sikerült forgalomba állítani

lanchid1949_460.jpg

Az újjáépített Lánchíd próbaterhelése 1949-ben

margithidbaleset_1950_460.jpg

Busz és villamos balesete a Margit hídon 1950-ben

andrassy_1951_460.jpg

Az 1951-es fénykép idején az Andrássy úton közlekedő 1-es busznak még 44 éve volt hátra; a járat 1995-ben szűnt meg

clarkadamter_1958_460.jpg

Vörös csillagból sosem elég. Nem elég, hogy a Clark Ádám tér virágai a kommunista szimbólumot formázzák, egy óriási csillag az alagút tetejét is elcsúfítja (1958)

boraroster_1959_460.jpg

Minden idők legszebb magyar busza a faros Ikarus. De hiába az esztétikum, a városi verzió, az Ikarus 66-os nem vált be Budapesten, alig néhány évig jártak csak, aztán eladták őket. A kép a Boráros téren készült 1959-ben

 baleset1960_460.jpg

1960. június 16-án a Fővárosi Autóbuszüzem járműve lezuhant a Ferihegyi gyorsforgalmi út felüljárójáról

erzsebethid_terhelesproba_1964_460.jpg

Budapesti buszok az új Erzsébet híd próbaterhelésén 1964-ben

hunyadijanosutca_parlament_1964_460.jpg

Úton a Várba a 16-os busszal, háttérben a Parlament (1964)

1972_ikarus_busz_reklamfotoja_a_tabanban_460_1.jpg

1972-ben, amikor ez az Ikarus reklámfotó készült a Tabánban, a fővárosiak még nem gondolhatták, hogy a buszgyár 200-as sorozatú járművei több mint 40 évvel később is még meghatározó részei lesznek a budapesti városképnek

erzsbethid_1975_460.jpg

7-es busz az Erzsébet híd budai hídfőjénél 1975-ben. A maguk korában modern 200-as sorozatú Ikarusok gyakorlatilag forradalmasították a budapesti buszközlekedést. Mára ugyan elavultak, de bátran kijelenthető: a típus minden idők egyik legjobb városi autóbusza volt

rancajtosikarus2014oktober_460.jpg

Az utolsó "harmonikaajtós" Ikarust a BKV tavaly októberben vonta ki a forgalomból - a kép a busz utolsó útján készült. A tervek szerint felújítás után nosztalgiabuszként közlekedik majd. Ma még talán megmosolyogtató, hogy nosztalgiabusz lesz egy olyan jármű, amelynek társaival nap mint nap utazunk, de néhány év múlva valószínűleg mindannyiunk megszokott tipikus BKV-buszai eltűnnek Budapest útjairól

duplacsuklos460.jpg

Néhány éve tesztelt a BKV egy duplacsuklós Volvo buszt a 7-es vonalán. Ilyen gigahosszú járművet az Ikarus is gyártott, de ez a busz is csak a tesztelés erejéig rótta köreit a fővárosban

jaszai_1983_460.jpg

A 6-os buszt pár éve összekötötték a Kőbányáig közlekedő 9-essel, azóta Óbuda és Kőbánya között jár, 9-es számmal. A kép a Jászai Mari téren készült 1983-ban

ikarus_435_1.jpg

A 400-as sorozatú Ikarusok bár újabbak, rosszabb állapotban vannak, mint 200-as elődeik

ikarus_412_1.jpg

Budapest első, nagy tömegben beszerzett alacsonypadlós buszai az Ikarus 412-esek voltak. Ez az a típus, ami egy konstrukciós hibának köszönhetően rendszeresen kigyulladt. Bár még ma is sok közlekedik belőlük (nem egy felújítva), a BKV többet kivont már forgalomból - némelyikük trolibuszként születik újjá

volvo_7700_2004.jpg

A BKV 2004 és 2006 között három tételben 150 darab csuklós Volvo buszt vett. A beszerzés óriásit dobott a budapesti buszflotta minőségén, de aztán sajnos utána évekig megint nem nagyon történt semmi

vanhool_brusszel.jpg

Az elmúlt években a BKV egyre több használt buszt vásárol; ez ugyan nem helyettesíti az új buszok beszerzését, de gazdaságosabb, mint a 20-30 éves, korszerűtlen járművek felújítása. Az első nagyobb flottabeszerzés 2008-ban volt, amikor a BKV 38 darab csuklós Van Hool buszt vett a belga fővárostól. A (nekünk) új buszok évekig kétféle(!) brüsszeli színekben közlekedtek és csakhamar borzalmas állapotba kerültek. 

vanhool_skyblue_bkk_1.jpg

Aztán kívül-belül felújították őket és megkapták a budapesti arculatot is. Így azért mindjárt más...

citaro_hosoktere_sor.jpg

2013-ban 150 buszt szervezett ki alvállalkozónak a BKK. A VT-Arriva 150 vadonatúj Mercedes buszt járat azóta is a főváros útjain. A kép hátterében látszik: volt honnan fejlődni

volvohibrid_460.jpg

Március elsejétől 28 darab hibrid Volvo busz közlekedik Budapesten. Ennyi csuklós hibrid busz nincs máshol Európában. Ez már itt a jövő

ikarus180nosztalgia_460.jpg

 De érdemes figyelni a budapesti buszközlekedés múltjára is - ez a múlt éppen 100 éves

Felhasznált irodalom:

Kludovácz Tamás (szerk.): A fővárosi autóbuszközlekedés 75 éve

Koroknai Ákos, Sudár Kornélia (szerk.): A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada

Legát Tibor: Buszoskönyv

Legát Tibor: Közlekedik a főváros

A képek forrása: Fortepan, BKK, BKV, Andrew Davidson Photography

komment komment Címkék: fotó busz évforduló 100 éves Budapesti buszozás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS

süti beállítások módosítása