A budapesti utcákon lévő –szerintem- legjobb villamost mutatom ma be nektek. Bár a BKV-zók többsége biztos használta már, utazott rajta, de most itt a lehetőség, hogy bővítsék ismereteiket.
Bemutató
2002. novemberében készült el az első két átalakított Tátra villamos, melynek vezérlését a Ganz-Transelektro tervezte át. Az első átalakított villamosok az 1-es vonalon álltak munkába, Tátra T5C5K néven.
Mint már a bevezetőben is írtam, a Kátra (így becézik) villamos a budapesti villamosok között a legjobb. Télen az utastér a fűtőtesteknek köszönhetően meleg, míg nyáron a nagyméretű nyitható ablakoknak köszönhetően hűvös, jól szellőzik. A villamos szinte egész oldala nyitható. A villamoson modern, hangos és kijelzős utas tájékoztató rendszer található, emellett a villamos oldalán utas tájékoztató táblákat is találunk. Ez azért hasznos, mert a kijelzőn látjuk, és a hangszórókon keresztül halljuk, mi a következő megálló, de a táblán megtervezhetjük az útvonalat, megnézhetjük az átszállási kapcsolatokat, és az összes megállót.
A villamos ajtaja egyedileg és egyszerre is nyithatók, ellentétben a régi Tátra villamosokkal. Minden ajtónál külön leszállásjelző van elhelyezve. Az egyedi ajtónyitás haszna, hogy télen, az esti órákban csak azok az ajtók nyílnak ki, amikre tényleg szükség van, így a villamos belseje nehezebben hűl ki.
A belső színösszeállítás kitűnő. A sárga csövek/ajtók és az ezekhez színben teljesen illő ülések. Nincs még egy olyan jármű Budapesten, aminek a színösszeállítását így eltalálták volna.
A jármű egyetlen nagy hibája az, hogy nem alacsony padlós, de 1980-ban, erre még nem igen volt lehetőség. Aki ki szeretné próbálni, utazzon a 18-as, 56-os, 59-es vagy a 61-es villamos vonalak valamelyikén.
Műszaki újdonságok:
A jármű olyan energia-visszatáplálásra alkalmas, IGBT-tranzisztoros egyenáramú szaggatós hajtásrendszerrel korszerűsödött, amelynek eredményei:
• a villamos indításakor veszteségmentes a vezérlés, féküzemben energia-visszatáplálásra alkalmas, így összesen a korábbiakhoz képest 1/3-dal csökkent az energiafelhasználás
• a korszerű vezérlés mind az indítást, mind a fékezést egyenletessé teszi, ezáltal az utazás kényelmesebb
• a kipörgésgátlás és a csúszásvédelem biztonságosabbá teszi a közlekedést
Az energiatakarékos üzemmód kialakításához a Környezetvédelmi Alap Céltámogatása is hozzájárult.
Az utas-komfortot javító felújításokon túl a járművezető munkáját könnyíti az új műszerasztal, a kényelmes, ergonómiailag tervezett vezetőülés, a nagy felületű fűthető tükrök, és a motoros áramszedő-lehúzó.
A környezetbarát fejlesztéseken túl megújultak az ülések, új borítást kapott az utastér, a járművön belül és kívül több elektronikus vizuális kijelző ad információt, melyeket beszédszintetizátoros, hangos utastájékoztatás egészít ki. A járművekben leszállásjelző-rendszer került kiépítésre: az ajtók fölött elhelyezett leszállásjelző lámpák azon az oldalon világítanak, ahol az ajtók megálláskor nyílni fognak. Az ajtók kívülről gombnyomásra, egyedileg nyithatók, és becsípődés, beszorulás elleni védelemmel vannak ellátva, így nem csukódik rá sem az utasra, sem a poggyászra az ajtó, mert az automatikusan újra kinyílik. (Forrás: Wikipedia)
Műszaki adatok:
Összes férőhely: 100 fő. Ülőhelyek száma: 26 fő. Állóhelyek száma: 74 fő. Hossz: (ütközők nélkül) 14700 mm. Szélesség: 2480 mm. Magasság: 3140 mm. Tengelyek száma: 4. Tengelytávolság: 1900 mm. Forgócsap távolság: 6700 mm.
Elfogult vagyok, hisz a kedvenc járművemnek kell osztályzatot adni, de a Kátra villamos 5-öst kap!
Járműteszt: Tatra T5C5K villamos
BKV figyelő.hu
2008.03.14
12:39
komment komment
Címkék: budapest teszt bkv villamos bkvfigyeko katra
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.