BKV-Figyelő

Biztonságiak az éjszakában

BKV figyelő.hu

2008.04.26
14:14

A mai napra két éjszakai ellenőrzéses levelet választottam nektek. A két levélben csak egy a közös, az pedig a buszról repülő utas. Fogadjátok őket sok szeretettel!

Kedves Utastársaim!

Azért írok nektek, mert veletek is megeshet.

Tegnap (04.16) éjszaka utaztam a 907-es buszon, egy cseppet ittas voltam, de nem viselkedtem botrányosan, vagy illemsértő módon, mellesleg érvényes bérlettel, és matricával ellátott diákigazolvánnyal rendelkeztem. Nem tudom min sikerült összekapni az ellenőrökkel, de azt vettem észre hogy próbálnak lelökdösni, én meg mivel teljesen elfogadhatatlannak tartottam az eljárás mikéntjét kapaszkodtam az egyik hajába, meg a másikba. Mivel sikertelen volt a lerakásom kísérlete (82 kg vagyok és fiatal) az egyik benyomott kettőt az arcomba, ami meg is hozta a kívánt eredményt. Ezután hívtam a rendőrséget. Egy bájos hangú diszpécser hölgy hozzám is irányított egy járőrkocsit. Ők nem tudtak mit kezdeni a dologgal mert a kerületet nem hagyhatták el.

Megkérdezték, hogy fel akarom őket jelenteni, mire én mondtam hogy nem, nincs értelme (és minden előítéletem ellenére nagyon kedvesek voltak). Két dolgot nem értek: 1 - ilyen atrocitásnál sokkal komolyabb szituációk sem ruháznak fel másokat arra, hogy engem, vagy bárkit megüssenek (most a kemény gyerekek röhöghetnek, de így van), 2 - nem félnek (Ha nekik ilyen könnyen eljár a kezük, pedig csak dolgoznak, akkor egy ideges utas (nem olyan, *eddig* érthető okokból erőszakkerülő típus, mint én) az mit tesz az ilyenekkel)?.

Üdv Ádám!
Második levél:
Tisztelt BKV Zrt!

Szeretnék panaszt tenni a következők miatt! 2008-03-02 -án hajnali 2 órakor szállta fel az önök egyik éjszakai járatára. Miután a belvárosban lakom, ezért nekem szinte minde járat jó a nyugati pu.-ról, a járat számát nem jegyeztem meg. A rendszáma BPO -val kezdődött, csak ezt tudtam megjegyezni az incidens után.
 
Odajött hozzám egy biztonsági szolgálatos, és kérte a jegyemet, bérletemet. A tárgyidőre vonatkozóan van érvényes bérletem, és szelvényem. Mondtam neki, hogy természetesen, semmi akadálya, de előtte legyen szíves mutasson nekem egy azonosítószámmal ellátott
BKV(!)-s igazolványt. Erre ő megmutatta a biztonsági szolgálatos igazolványát, sajnos az azonosítót nem tudtam leolvasni róla.

Mondtam neki, hogy ez nem jó, hívjon ide egy ellenőrt, neki szívesen megmutatom a bérletem, de miután maga nem ellenőr, magának nem fogom. Erre odahívta a kollégáit, akik minősíthetetlen hangnemben elkezdtek velem kötözködni, és mutatták a karszalagjukat.
Az előző beszélgetés többször is elhangzott, és mondtam, hogy ellenőrnek szívesen megmutatom a bérletem, nekik nem. Erre megfogtak és ledobtak, löktek a buszról.

A következő buszon ugyanez a jelenet játszódott le a ledobást leszámítva, mert addigra már elértem a célállomásom. A kérdéseim a következőek:

1. Milyen jogon viselnek biztonsági szolgálatosok karszalagot, és milyen jogon ellenőriznek? 2. Milyen jogviszonyban áll a biztonsági szolgálatot alkalmazó cég a BKV Zrt.-vel? 3. Milyen jogi lehetőségeim vannak a sérelmem orvoslására?
4. Miért nincs legalább egy ellenőr a biztonsági szolgálatosokkal?

Ezenkívül felháborít, hogy 2008-ban, europában az önök cége, egy olyan másik céget alkalmaz, amelynek alkalmazottai nem képesek a kulturált beszédre, erőszakot alkalmaznak mindezt az önök beleegyezésével teljesen jogtalanul!

Amennyiben ez nem egy másik cég, akkor még botrányosabb a történet.

Tisztelettel:
XY
A válasz:

Tisztelt XY!   

A társaságunkhoz írt levelével / Vásárlók Könyvi bejegyzésével lehetővé tette számunkra, hogy tájékoztathassuk Önt.

Tájékoztatjuk, hogy Társaságunk a jogos bevételek megszerzése érdekében biztonsági őröket is alkalmaz az utasok utazási jogosultságának ellenőrzésére. Társaságunk a biztonsági őröket a feladat ellátásához szükséges képzésben részesítette. A sikeres vizsgát tett biztonsági őrök, korlátozott jegyellenőri feladatokat is ellátnak. Ez azt jelenti, hogy a Biztonsági Szolgálat őrei a bejárati ellenőrzés során pótdíjazást nem végezhetnek, szemben a jegyellenőrökkel, azonban jogosultak az utasok jegyeinek, bérleteinek, vagy egyéb más utazásra jogosultságot igazoló irat ellenőrzésére, valamint személy- és vagyonvédelemre is.

Az ellenőreink az utasokkal szemben fizikai kényszert nem alkalmazhatnak, csak abban az esetben, ha az érintett személy bűncselekményt követ el, és a rendőrség megérkezéséig a szökés veszélye fennáll (ez a jog minden magyar állampolgárra vonatkozik).

A Biztonsági Szolgálat munkatársai területvédelmet is ellátnak, szükség esetén kötelesek arányos fizikai erővel a szolgáltatást jogosulatlanul igénybevevő, vagy azt megkísérlő személyeket, az utazásból kizárni.

A jegyellenőrzés során sem ellenőreink, sem a Biztonsági Szolgálat munkatársai nem tesznek különbséget az utasok között.

Megjegyezni kívánjuk, hogy Társaságunk a beléptetéses jegyellenőrzéssel a bliccelő utasok számának csökkentését célozta meg, annak érdekében, hogy akik jogkövető magatartást tanúsítanak, azok ne fizessenek a bliccelő utasok helyett, hiszen az utasoknak a szolgáltatásunk igénybevétele során nem csak jogai, hanem kötelességei is vannak. Ezen kötelességek közé tartozik, a szolgáltatásért járó menetdíj megfizetése, illetve az erről szóló elismervény (jegy vagy bérlet) ellenőrzés során történő bemutatása.

A szolgáltatásunk igénybevétele során - az utazási feltételeink betartása mellett - kellemes utazást kívánunk Önnek!

Budapest, 2008. április 9.

Üdvözlettel: Szüts Katalin, ügyfélszolgálat-vezető
Re:
Tisztelt Szűts Katalin!
 
A kérdésem a következő! Miért nem tájékoztatják erről az utasokat? Szerepel -e az Ön által leírt biztonsági szolgálatosok jogosultsága a BKV járatain található utazási feltételek között?
 
Egyszerűen nonszensznek és elképesztőnek tartom az eljárást, hogy 2 hetes átképzéssel biztonsági szolgálatosoknak majd ugyanolyan jogosítványaik vannak mint a képzett ellenőröknek.

Mi történik akkor, ha én nem tagadom meg a pótdíjfizetési kötelezettségemet, mert nincs érvényes bérletem? Hajlandó vagyok fizetni, de mert nekik nincs jogosítványuk pótdíj beszedésére, egyszerűen erőszakkal letehetnek a buszról???
 
Másik kérdés, mit jelent az, hogy "szükség esetén kötelesek arányos fizikai erővel a szolgáltatást jogosulatlanul igénybevevő, vagy azt megkísérlő személyeket, az utazásból kizárni."?
 
Ugyanis másnap a megállóban álló biztonsági szolgálatosok egyike, miután én azt hittem, ők is felszállnak a buszra, mint eddig, egyszerűen megfogta erősen a karomat, és lerángatott a buszról. Vajon ez arányos fizikai erő úgy, hogy előzőlegesen nem értesítettek az új ellenőrzési mód bevezetéséről?

Rendőri intézkedés történt a 400-*** -es biztonsági szolgálatos kollégájuk ellen, a héten a feljelentés is meg fog történni.
 
Sehol europában nem találkoztam ilyen gyakorlattal.

komment komment Címkék: budapest bkv éjszakai utas válasz ellenőrzés

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS

süti beállítások módosítása