BKV-Figyelő

Turisták tájékoztatása nálunk, és máshol Európában

BKV figyelő.hu

2009.07.27
13:20

Amikor a turisták lehúzásáról van szó mindig előkerül 1-2 hozzászóló, aki a hazánkba látogatókat hülyézi le, mert „mielőtt idejött a turista, miért nem tájékozódott az itteni dolgokról”. Valószínűleg azért, mert a társaság nem tájékoztat megfelelően. Olvasónk megnézte, hol, milyen információt találnak a turisták és úgy látja, hogy Budapesthez hasonló nagyvárosok közlekedési cégei nagyon szép és használható weblapokat működtetnek. Van olyan, ahol a jegyérvényesítés menetét fényképeken mutatják be, de akad olyan is, ahol kikalkulálhatod, mennyit fogsz költeni, ha megadod mennyit fogsz utazni, és a legolcsóbb jegyeket ajánlják. Van még hová fejlődünk:

Szia!

Na ez hosszú lesz, 3 napi hideg élelem javasolt az olvasáshoz. Olvasgattam a blogon, hogy mennyire "okosak" az emberek (legalábbis velem együtt imádnak okoskodni), és a turisták mennyire ostobák, hogy nem tájékozódnak az utazási feltételekről, mielőtt nekiindulnak a BKV-val való katasztrófa-közlekedésnek. Kicsit összehasonlítottam 1-2  nagyváros közlekedési társaságának honlapját a mi szeretett és közkedvelt válllalatunk honlapjával, és a rajta megtalálható információ-tartalommal. Bevallom, nem voltam túl alapos, van nekem jobb dolgom is, de ez már annyira idegesített, hogy néhányat tanulmányoztam. Bár az igazat megvallva a BKV kicsit elszállt a feltételek taglalásánál, így már az elején nagyon elment a kedvem az olvasástól.

Mielőtt belevágok a taglalásába, minden honlapot úgy kerestem, hogy " public transport" kifejezést írtam a gugliba, ami a többségnél be is jött. Szóval egy kis gyűjtés arról, hogy néz ki 1-1 főváros tömegközlekedési cégének honlapja, és az ott fellelhető információ mennyire közérthető, ha mondjuk angolul beszélő turista lennék:

A hazai:

Ez csak az utazás feltételei (a hivatalos), itt van szó a jegyekről, bérletekről, kedvezményes jegyekről, bérletekről, mit hol hogy kell lyukasztani. Szerintem egyszerűen számoljátok össze, hány féle jegy és bérlet van, mekkora mennyiségű információt kell feldolgoznia egy ide látiogató külföldinek. Megdöbbentő. A különféle jegyek, bérletek máshol is vannak taglalva:

Amikor megnéztem, csak annyit mondtam: MI VAN??? Ezen kívül érdekesség még az is, hogy a havi bérlet az angol nyelvű honlapon még 9000 Ft.

És találtam egy meglehetősen érdekes mondatot is a liftek használatáról itt:

"Our passenger can use the wheel-chair lifts and receive a key with serial number to them after passing theoretical and practical exams." Vagyis csak az használhatja a liftet, amit a mozgáskorlátozottak számára alakítottak ki, aki elméleti és gyakorlati vizsgát tett? Szerencsétlen mozgáskorlátozott idejön, és a BKV elkezdi vizsgáztatni, ráadásul a Lifttechnika telephelyén, a gyakorlati vizsgához meg a Széchenyi fürdő vagy a Mexikói úti állomáson lehetséges?? Egyáltalán mi lehet azon a vizsgán? Mindenkinek javaslom elolvasásra a chair-lift részt, már aki beszél angolul, nagyon vicces, bár ezen már kínomban nevettem.

Bécs:

Egyszerű, világos, átlátható, egy oldalon elmondja, hol lehet jegyet venni, milyen bérletek vannak, hol és hogyan lehet azt érvényesíteni. Ehhez nincs mit hozzáfűzni.
Jah, és nincs beléptetőkapujuk a metróban, erről információ hiányában nem gondolok semmit.

Berlin:


Na ez már egy fokkal rágósabb, mint a bécsi, de ha az overview-ra klikkelünk, könnyen megtalálunk minden infót, amire szükségünk lehet, sőt, a jegyeknél még felsorolja a pénztárakat is azok nyitvatartási idejével. Itt egy kis hiányosság van az érvényesítés környékén. Itt tapasztalatból azt tudom elmondani, hogy a megállókban vannak automaták, ahol lehet pecsétet nyomni, és az idő onnantól fogva pörög. Persze ez hiányzik azért a honlapról. Jah, és első ajtós felszállás van a buszokon, mutogatással, és nem automatával!

Párizs:

Ha sikeresen átállítottad a nyelvet angolra (kör alakú zászlócska felül), akkor utána már a felső menüsorban ott van a user guide, ami fölé ha odaviszed az egeret, megmutatja, milyen eszközök vannak, illetve ha azokra is rámész, mindegyiknél ott van a How to use menüpont is. Figyelmeztet, hogy minen esetben validálj, illetve még emellett megad egy telefonszámot, hol lehet észrevételeket tenni vagy kérdezni. A bérletekről nem találtam leírást, viszont a t+ jegy esetében figyelmeztetnek, hogy van olyan, ami átszállásra jogosít, és van olyan, ami nem, illetve mit is jelent pontosan az átszállás (connection). Összességében korrektnek tűnik a tájékoztatás, már amennyire meg tudtam nézni.

London:


Viszonylag könnyen kezelhető honlap, kevésbé érthető utazási rendszerrel, de még mindig nem olyan lehengerlő adatmennyiséggel, mint a BKV honlapján, ahol . Amennyit kivettem belőle, hogy van lehetőség feltöltőkártyás utazásra, illetve hagyományos bérletet használni is, adott időtartamra, ez utóbbi az Oyster, ami a leírás szerint mindig a legolcsóbb tarifával számol utazásnál. Azt mindenhol feltüntetik, hogy érinteni (touch in) kell a beengedéshez a sárga színű automatáknál, kifelé és befelé is. De alapvetően kétféle dokument van, mindenféle kiegészítő dolog használata nélkül, és minden tömegközlekedési eszközre: a single ticket és a pass vagy oyster. Én kint az Oystert használtam.

Stockholm:

Az egyik legegyszerűbb honlap. Itt a jegyeknél egységekben fizetsz. 1 zónában való utazás 2 egységet vesz le a kártyából, 2-3 zóna pedig 3 egységet. Az oldalon 2 menüpontot kell kattintani, hogy minen infóhoz hozzájuss amúgy, leírja pl. hogy hogy tudsz felszállni a buszra, ott hogy tudsz validáltatni, van első ajtós felszállás, ott a sofőrnek villantasz jegyet, de van olyan vonal is, ahol hátul is fel lehet szállni, és a kalauz enged be, a jegyet nála veszed. Sőt, leírják azt is, hogy tudsz leszállni a buszokról, hol kell jelezni, azt, hogy vannak őrös kapuk azoknak, akiknek nincs mágnescsíkos jegye vagy bérlete (gondolom inkább ez utóbbi), akinek meg van, az meg kapun is át tud menni, bizonyos kis állomásokon a leírás szerint egyáltalán nincs semmiféle beengedés. Nekem ez tűnik a legegyértelműbbnek az eddigi honlapok közül.

Helsinki: (Wiki)

Igen, jól látjátok, Helsinki tömegközlekedésének külön wikipédiás cikke IS van a sajátja mellett. A másik, hogy ingyenesen utazhatnak a vakok, a 7 évnél fiatalabb gyerekek, az a felnőtt, aki 7 évnél fiatalabb gyereket szállít (baba)kocsiban (!), és háborús veteránok. Random ellenőrzésekbe belefuthat az ember, de ha csak szimplán otthon felejtette a jegyet/bérletet, bemutatás után nem kell befizetni a büntetést, ami egyébként 80 EUR. Kapható olyan bérlet is (ez egyébként RFID-chipes kártya), ami időtartamra vagy összegre is fel lehet tölteni (vagyis mondjuk 1 hétre az adott időponttól, vagy pl. 30 EUR-ra). A wikipédián fent van az infók kb. 95%-a.

Még egy érdekesség: itt is, és valamelyik másik fővárosban is láttam kiírva, hogy a bérletek nem személyre szólnak, azt többen is használhatják, de egyszerre csak egyvalaki (hogy értsd: nem mehetsz be a metróba, hogy utána átdobd a havernak a kapun túlra, hogy ő is azzal jöjjön be). Az érvényesítést frankón fényképpel mutatja be.

Mindent összevetve ez a legrészletesebb infókkal szolgáló társaság eddig. A honlap is egyszerű, könnyen és gyorsan áttekinthető.

Pozsony:

Na ez érdekes, itt a találatok között kicsit el van dugva a hivatalos honlap, így először ide tévedtem. Itt néhány meglepő mondattal találkoztam: "Important warning: Ticket inspectors in Bratislava public transport are ruthless towards tourists." Vagy: "Ask your fellow passengers for help if you are being treated rudely by the ticket inspector or insist on calling the police or your consulate.

Do not let the public transport ruin your experience in Bratislava!" Vicces...
A hivatalos oldal. Nagy nehezen megtaláltam az utazási infókat is. Nem volt egyszerű, a honlap kicsit nehezen átlátható, az infók nem túl részletesek, de még mindig jobban áttekinthető, mint a BKV honlapja. Kicsivel (de nem sokkal) kevesebb jegy és bérlet-típusa van, mint nekünk, a viteldíjak része érthető. A validálásról nem nagyon láttam leírást, hol és hogyan kell kezelni, bár homályos utalás van arra, hogy ezt a felszállás után a járművön kell megtenni (15 másodperced van rá az ajtók bezárása után, de komolyan :)). Ez amúgy az egyik legigénytelenebb honlap az eddigiek között.

Prága:

(Hivatalos oldal, ez jobb, itt friss infók vannak). Van benne egy nagyon frankó kis alkalmazás, összerakhatod vele, hogyan akarod használni a tömegközlekedést, pl. 30 napot, felnőtt vagy gyerek bérlet kell, csak a belváros vagy a környéke is érdekel, és hány zónát kívánsz igénybe venni, és ez alapján kalkulálja ki neked az árat. Alapvetően áttekinthető, jó hangulatú honlap, nem olyan, mint a pozsonyi vagy a BKV-honlap.
A jegyet érvényesíteni kell a metróba lépés előtt vagy a buszra, villamosra felszállás után közvetlenül. Ezen kívül leírja, hol lehet vásárolni utazási dokumentet. Maga a rendszer sem bonyolult, kevés jegy és bérletfajta, átláthatóan közölve.

Bukarest-et hagytam a végére

Igen, ennek is van wiki oldala, amire szükség is van, ugyanis a hivatalos oldal nem jön be, emiatt erről nem is írnék semmit.

Látható, hogy nem végeztem teljes gyűjtést az elején említett indokok miatt. Viszont ez alapján mindenki vonja le maga számára a következtetést azzal kapcsolatban, mit érezhet szegény turista, amikor ide jön tömegközlekedni, és előtte informálódni szeretne a hivatalos honlapról, illetve arról, mit hol és hogyan kell érvényesíteni (több különböző érvényesítő eszközben, áttekinthetetlen jegy-és bérlet kínálattal, nem működő automatákkal, valódi durvaarcú aljanép "ellenőrökkel").

Repülő Majom

komment komment Címkék: budapest web internet közlekedés bkv honlap utas panasz turista tájékoztatás észrevétel

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS

süti beállítások módosítása