Noha a 25 darab genfi csuklós Volvón már működnek a FUTÁR-kijelzők, a sokkal korábban forgalomba állított 38 darab "kisvolvón" és a 31 darab használt Mercedes Citarón máig sem. Ugyanígy a már felújított és új arculatot kapott néhány csuklós Van Hool buszon sem. Vajon miért? - kérdezi olvasónk, Róbert.
Valamikor év elején a BKK Facebook-oldalán felmerült egy hozzászólásban egy kérdés, hogy jók-jók ezek a használtan vett Citarók, Volvók és társaik, meg szép, hogy át vannak festve (tényleg, én mind a flottafrissítés lehetőségekhez mért végrehajtásának, mind az egységes arculatnak híve vagyok - mások meg nem, de most ezt hagyjuk), de meddig tart még a gagyi műanyagtábla-pakolgatás? Akkor mintha az a válasz született volna a BKK részéről, hogy még nyáron felkerül az akkor frissen bejelentett FUTÁR ezekre a buszokra is.
Használt Citaro a körúton - táblával, kijelző nélkül
Nos, egyrészt a nyár elmúlt, de nem is az esetleges késedelemmel lenne baj. Inkább azzal, hogy míg a buszokon már valóban zakatol a FUTÁR hangrendszere a GPS-es nénivel (aki még helyenként gyerekbeteg, és mondjuk a 86-os több megállójánál is ajtónyitáskor mondja a következő megállót, majd elindulás után azt, amit épp elhagytunk), addig a használt Citarókon, Volvókon még mindig nem működnek a külső-belső kijelzők.
Sőt, mintha egyre otthonosabban éreznék magukat a műanyag táblák: feltűntek az Ikarusokból ismert táblatartó keretek, meg az ablakok mögött álló táblatartó bakok is. Ezeket aligha csavaroznák-ragasztanák oda az értő kezek több hónapos késedelemmel akkor, ha heteken belül elindulna a FUTÁR a kocsik kijelzőin. Lesznek egyáltalán elektronikus kijelzők ezeken a kocsikon? (Az árvíz idején a Bem rakpartot lesúlyozó csuklós Volvók kivételek, azokon már van valami "látnivaló" is, de annál is inkább kérdés a kérdés a többi használt jószág kapcsán.)
Genfi Volvo - FUTÁR-kijelzővel
Ide tartozik, hogy az új Citarókon (félreértés ne essék, amúgy ezeket is szeretem) nagyon pöpec az LCD-kijelző a beltérben, azonban itt sem nagyon látni-hallani szándékot az elmozdulásra abban, hogy a kijelző ne csak a következő megállót, hanem az átszállási kapcsolatokat is kiírja.
Pedig ha igaz, hogy a BKV-Figyelőn is megénekelt táblaegyszerűsödés, a szép színes metró- és HÉV-logók a megállónevek után azért csökevényesedtek vissza M-re meg H-ra, mert már a táblákra is központi rendszerből nyomják a fóliát, akkor már léteznie kell annak az adatbázisnak, amelyiken a megállókhoz hozzá vannak párosítva az ott közlekedő járatok. Innen egy informatikusnak valószínűleg kb. 5 perces, max. 1 órás munkája lenne összehangolni ezt az adatbázist összeházasítani a FUTÁR-ral.
Felújított Van Hool - régi kijelzővel
És akkor a legutolsó nyavalygásom ezzel összefüggésben, amit csak azért vetek fel, hogy ne a kommentelőknek kelljen: mikor mutatják végre a megállókba telepített kijelzők azt, hogy mikor jön a következő jármű? Jó az, hogy az érintett helyeken - gondolom kézi vezérléssel - kiküldik rá a jó előre eltervezett forgalmi változások tájékoztatóját, de lassan talán ideje volna az aktuális forgalmi helyzetről szóló információknak is futniuk rajtuk.
FRISSÍTÉS
A poszt megjelenését követően csütörtökön megjelent egy hír az MTI-n, amely olvasónk kérdéseinek többségére választ ad. Íme.
Több mint 1600 járművön fejeződött be a BKK Futár utastájékoztatójának telepítése
Szeptember végéig 1543 buszon és 141 trolibuszon fejeződött be a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Futár utastájékoztató rendszerének telepítése, a köztéri kijelzők próbaüzeme több helyen a hetekben kezdődik el.
A BKK az MTI megkeresésére közölte: jelenleg a villamosokat szerelik fel fedélzeti számítógéppel, viszonylatjelzőkkel és állomásjelző berendezésekkel. Az ütemtervhez képest az alvállalkozó jelentős késésben van műszaki okok miatt. Ennek oka, hogy több 30-40 éves villamoson nehéz összeilleszteni a régi és az új technológiát. Emellett korábban a hosszadalmasabb hatósági engedélyezés is hátráltatta a felszerelést. A BKK 612 járműre szerel fel kijelzőket.
A korábban beszerzett használt buszok tesztjei közben kiderült, hogy az azokban lévő rendszerek hosszú távú tartós üzemelésre nem alkalmasak műszaki hibák miatt, ezért a szóló Volvókban, az O530-as Mercedes Citarókban ki kell cserélni a kijelzőket, erre már kiírták a kiegészítő közbeszerzést.
A BKK megszüntette azt a korábbi hibajelenséget, amely a hangos utastájékoztatásban volt észlelhető, és már a végállomásra való figyelmeztetés is hallható.
Az utcai kijelzők próbaüzeme egy helyen már elkezdődött, a következő két hétben több ponton is megkezdik a tájékoztató táblák próbaüzemét. A Synergon novemberre készül el a teljes rendszerrel, a közeljövőben egy mindenki által letölthető mobiltelefonos alkalmazás kiadásával fejlesztik tovább, erre már megtörténtek az előkészületek. További lépésként a 2014-ben életbe lépő új elektronikus jegyrendszerhez is illeszteni szeretnék a Futárt, illetve integrálni szeretnék a mostani projektből anyagi okokból kimaradt metrókat és HÉV-eket is bevonnák az utastájékoztatási rendszerbe.
A Futár (forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer) összköltségvetése 6,7 milliárd forint, megvalósítására a BKK és a BKV mintegy négymilliárd forintos támogatást nyert az Új Széchenyi Tervből, az Európai Unió fejlesztési forrásaiból.
Fotók: BKK