BKV-Figyelő

Nem blicceltem, szerencsétlenkedtem

Király Dávid

2013.10.10
13:40

Olvasónk kálváriája egy hibás lyukasztóval kezdődött, hogy aztán az ellenőrzésre jogosult dolgozók mindegyikével megvívhassa a csatáját. Az eset még szeptember végén történt.

Még mindig remegek a sokktól, ami ma ért. Három éve vagyok lassan munkanélküli, ám gyűjtőjegyem van, amit használok rendszeresen, ha utazom, tehát nem lógok. Szombaton jöttem haza a 120-as busszal (első ajtós, felmutatással felszállós busz) a XIII. kerületből Újpest felé; iskolában voltam, nagyon fáradt vagyok. Vizsgám is volt ma. A 120-as buszra jegy/bérlet felmutatásával lehet csak felszállni. Elviekben a sofőr ajtaján kéne érvényesíteni a jegyet, most azonban csak egy régimódi lyukasztógép volt a buszon bal oldalon, a kapaszkodócsövön, amiben érvényesíteni próbáltam a jegyemet.

lyukaszto.jpgIllusztráció: olvasónk, "Esti Kornél"

Szerencsétlenségemre 49 kg súlyú (sovány) és 165 cm magas nő vagyok, és többször volt már problémám a hagyományos lyukasztással, hogy nem, vagy csak félig tudtam lyukasztani a jegyemet. Most is ez volt, fáradt voltam, gyenge, és nem perforálódott át a jegyem rendesen, csak a több nyomogatás miatt kettő lyukasztás van rajta és feljebb, mert lehet, rángatni is próbáltam. Magyarán szerencsétlenkedtem vele, aztán leültem.

Gondoltam, ha majd ellenőrzés lesz, akkor majd szólok, hogy bénaságom miatt csak felemásra sikerült a dolog. Volt már ilyenre példa és egy korrekt szóbeli lecseszés után tépéssel érvényesítette a jegyemet az ellenőrhölgy. De megértette, hogy nem bliccelni akartam, csak béna vagyok. Most más történt. Kettő BKK-s és kettő közterületes jött fel igazoltatni. Kombóban, mert így meg tudják félemlíteni az embereket. Mind férfiak voltak, és látszott a BKK-ellenőrökön, hogy rugalmatlanok, nem jóhiszeműek és udvariatlanok. Élvezik a hatalmat és a bezsebelt bírságok után járó jutalmat akár utólag szét is oszthatják egymás között. Jó üzlet ez.

Hátrébb ültem, zenét hallgattam, amikor felszálltak, én már készítettem a jegytömbömet, készségesen odaadtam az ellenőrnek. Ő elvette és elment tőlem, másik utashoz ment oda ellenőrizni. Vártam, kikapcsoltam a zenét. Nem akarta visszaadni a jegytömbömet. Elvitte előre szó nélkül. Utánamentem és el akartam kérni. Majdnem dulakodni kezdtek velem, amikor követeltem a jegytömbömet. Nem adta vissza, hanem közölte, hogy én egy már más járaton használt jeggyel akartam elcsalni az utazást. Kikértem magamnak, és mondtam, hogy nem tudtam rendesen lyukasztani, és elnézést kértem ezért a hiányosságért.

Mondtam neki, fáradt vagyok, én voltam az utolsó felszálló és siettem a jegykezeléssel, nehogy elessek amikor elindul a busz (olyan is történt már - ugye, a "rallysofőrök"), és ezért nem sikerült teljesen lyukasztani. Ő megvádolt hamisan, hogy hazudok. Még mindig nem volt hajlandó visszaadni a jegyemet, hogy a "hazugságomat" megcáfoljam összevetve egy lyukasztott mintajeggyel. Megkérte lyukasszak, hát én megpróbáltam, persze Murphy törvénye alapján, bár tiszta erőbedobással, akkor sikerült lyukasztani. Kiröhögtek, nahát én milyen kis lógós vagyok, most persze sikerült, tehát én hazudtam. De láttam a jegyen, hogy olyanok rajta a lyukak, mint az én jegyemen a lenyomatok, de még mindig nem akarta visszaadni a jegyemet az ellenőr, hogy ezt bebizonyítsam.

Erőfölénnyel kérte, hogy igazoljam magam. Én mondtam, hogy nem szeretném, mert nem rendőr. Tudtommal nekik (BKK) nem vagyok köteles kiadni a személyi adataimat. Mondanom sem kell megalázó, lekezelő, udvariatlan stílusban folyt a vitatkozás. Az utasok lefagytak, látszott rajtuk, hogy félnek. A sofőr röhögött az egészen. Az egész olyan volt, hogy "na, ezt a kis csajt mi négyen, pasik jól megszívatjuk, megalázzuk". Úgy kezeltek, mintha egy közveszélyes bűnöző lennék és nem hagytak helyet az igazam bizonyítására. Körbevettek és megalázó módon leszállítottak a buszról. A jogaimat nem voltak hajlandóak közölni, csak azon röhögtek, hogy én próbálom azt érvényesíteni, ám a kötelezettségeimről nem tudok.

Leszállítottak a buszról. Gondolom helyszíni bírságot akartak a gyors pénzszerzés érdekében. Így hát én egyedül 49 kg-mal megfélemlítve, terrorizálva, megalázva leszálltam a buszról négy megtermett férfival a nyomomban. Négy olyan emberrel, akiken látszott, hogy minden céljuk a bírság, a hatalom gyakorlása gyengébbeken, főleg nőkön. Nem hagytak békén, folytatták a megalázó beszédet, amíg én közöltem, hogy megosztom az ügyet az interneten a nyilvánosság előtt. Erre a közterületes el kezdett röhögni, hogy "van netje?" Válaszoltam, igen van, és van hol laknom, bár nincs jövedelmem, mivel régóta nincs munkám, a szüleim segítenek anyagilag. Őket ez nem érdekli, semmi közük hozzá, hogy nincs munkám, a jegytömbömet még mindig nem voltak hajlandóak visszaadni, én hazudok, én csaltam, mert én totálisan másik járatra érvényesített jeggyel akartam utazni, stb.

Én végig a saját igazamat próbáltam igazolni. A végén a közterületes belibbentette a trükköt, hogy akkor vége a beszélgetésnek a BKK-s ellenőrökkel (mert látszott, hogy nem tudnak megtörni), a kettő BKK-ellenőr távolabb ment tőlünk. A közterületes megkért, hogy csak neki adjam meg az adataimat, nem kell beszélnem a BKK-s ellenőrrel. Akkor elővettem a személyimet és ő egy biankóra felvitte az adataimat. Az a biankó egy igazoltatási jegyzőkönyv a tömegközlekedési eszköz szerződésszerű használatának ellenőrzése során végrehajtott igazoltatásról. Nincs benne semmi adat arról, hogy én csináltam volna valamit rosszul, stb. A BKK-ellenőrtől semmilyen papírt nem kaptam, semmi lenyomata nincs az egésznek. Én közben el akartam kérni a BKK-s igazolványát, nem mutatta meg, mivel én sem voltam hajlandó igazoltatni magamat neki (ezt mondta).

Akkor megint vita támadt és már nézőink is voltak (akik az én oldalamon álltak). Ott álltam szerencsétlenül és vitatkoztam, és követeltem vissza a jegytömbömet. Egyébként a jegytömbömben már nincs sok jegy, vannak használtak, sőt hozzátenném, hogy a használtak között van benne egy olyan jegy, ami szintén ilyen félig sikerülten lyukasztott, és én már használtnak tekintek... Nem lógok vele, és nem azt mutattam be ellenőrzésre.

Visszatérve a közterületes felvette az adataimat és megkérdeztem tőle, ez most mit jelent. Azt mondta, hogy semmi különöset, csak egy hivatalos forma, hogy ellenőriztek és én bemutattam az adataimat. Ezután odajött röhögve az egyik BKK-s ellenőr, visszakaptam a jegytömbömet és mondta gúnyosan, hogy na, most akkor még sokkal rosszabbul jártam, mert most így már 35 000, azaz harmincötezer forintot kell majd fizetnem a helyszíni 9000, azaz kilencezer, vagy a kb. 20 ezer forint bírság helyett. Akkor nagyon felháborodtam és közöltem velük, hogy nem vagyok hajlandó fizetni semmit, mert nem követtem el semmit.

A nézőközönségünk is egyetértett ezzel, sőt mondták, hogy nem lettem volna köteles bemutatni az igazolványomat a közterületesnek. De addigra már annyira kikészítettek idegileg a fenyegetéssel, a lelki terrorizálással, hogy már lebénultam és sokkot kaptam. Kiabáltam, hogy hagyjanak békén és hogy nincs munkám, nincs pénzem ennyit fizetni. Röhögtek, gúnyolódtak. Azt válaszolták, márpedig fogok fizetni és majd ők megmondják, hogy mennyit. Kétségbeestem és hívtam a szüleimet. Közben megkérdeztem a közterületest, hogy akkor most mi lesz, de nem volt hajlandó válaszolni. Lezárták velem a kommunikációt. Biztos vagyok benne, hogy visszaélnek a megszerzett adataimmal.

Az egész undorító. Látszott rajtuk, hogy súlyos lelki problémáik vannak, amit másokon, gyengébbeken akarnak levezetni, valamint a büntetések jutalékára ment ki az egész megfélemlítés, terrorizálás; a jogaimat nem közölték, csak a kötelezettségeimet. Olyan volt, mintha kinéztek volna engem mint egy vadat, amit le kell vadászni és jól megrugdosni előtte. Milyen terrorista, megfélemlítő országban élünk? Akinek jogköre támad a munkájából adódóan, már kimehet az utcára és zaklathat, megalázhat és lehúzhat anyagilag esetlen embereket?

Amennyiben jegy nélkül blicceltem volna, akkor megértem és elfogadom a bírságot. De így nem. Pláne, hogy olyan buszon utaztam, aminek a feltétele a jegy bemutatása. Arról pedig nem én tehetek, hogy rosszak a lyukasztók és nem vagyok köteles végigmenni a buszon és kipróbálni az összes lyukasztót. Amennyiben ez lehetséges, akár nemzetközi szintre is vinném ezt az ügyet. Mert ez itt nem demokrácia, hanem egy olyan rossz jogállam, amiben biztosítják a hatalommal való visszaélést, az emberi szabadság, az emberi méltóság korlátozását.

Frissítés

A fent leírtakkal kapcsolatban a BKK az alábbi tájékoztatást adta:

Az esetről a bejegyzésben szereplő hölgyet pótdíjazó, fényképpel és azonosító számmal ellátott kitűzővel, valamint lila színű jegyellenőri karszalaggal munkát végző, 6018-as számú jegyellenőrünk még a pótdíjazás napján, 2013. szeptember 21-én jelentésben számolt be.

Aznap a 120-as, első ajtós felszállási rendszerben közlekedő autóbuszvonalon dolgozott kollégájával, valamint két közterület-felügyelővel. A KXM-021-es forgalmi rendszámú járműre felszállva kollégánk a középső ajtónál található jegykezelő készüléken kezelt egy próbajegyet, majd a busz hátsó része felé indulva megkezdte az ellenőrzést.

A panaszos hölgy a busz hátsó felében foglalt helyet, és a jegyellenőr kérésére egy gyűjtőjegy tömböt adott át. A tömbben lévő jegyek egy részét már kezelte, ezért munkatársunk megkérte utasunkat, mutassa meg, melyiket használta az adott járaton. A hölgy egy olyan jegyet mutatott, amelyiken csak a jegykezelő készülék ütésnyomai látszódtak, de a jegy maga nem volt átlyukasztva.

Munkatársunk a kezében lévő próbajegy alapján azonnal látta, hogy az ellenőrzés során átadott jegyen látható ütésnyomok nem egyeznek a kezében tartott próbajegyen szereplő mintával, és megkérdezte a hölgyet, hogy melyik készüléken kezelte a jegyét. Ő azt mondta, hogy az első ajtónál, így a jegyellenőr előrement, és az első ajtónál lévő jegyérvényesítő készüléken is kezelt egy próbajegyet. Azonnal egyértelművé vált, hogy a hölgy által mutatott jegy nem azon az autóbuszon lett érvényesítve.

Kollégánk ekkor átlapozta a jegytömböt, hátha talál egy olyan jegyet, melynek kezelési mintája megegyezik a próbajegyével, azonban a tömbben egyáltalán nem volt annak megfelelő jegy. A hölgy arra hivatkozott, hogy azért nem lyukasztotta jól a jegyét a készülék, mert nem volt ereje azt rendesen meghúzni. A jegyellenőr ezért megkérte a hölgyet, hogy jöjjön vele, és kezeljen ő is egy próbajegyet az első készüléken, hogy a saját szemével lássa, milyen mintát üt a szerkezet. A hölgy a készüléken sikeresen kezelte a próbajegy mindkét végét, melyet munkatársunk a többi járművön kezelt próbajeggyel együtt csatolt a leadott pótdíjazást elismerő nyilatkozathoz. Az intézkedő jegyellenőr ugyanis a máshol kezelt jegy miatt pótdíjazást kezdeményezett a hölggyel szemben, aki viszont semmiféle hajlandóságot nem mutatott az együttműködésre, hiába ismertette vele kollégánk a pótdíjtartozás rendezésének összes módját, feltételét és határidejét.

A pótdíjazás tehát a posztban megjelentekkel ellentétben nem azért történt, mert az utas kétszer kezelte ugyanazt a jegyet. A hölgy elutasító magatartását látva munkatársunk átadta az intézkedést a csoportjához beosztott közterület-felügyelőknek.

A jegyellenőr mellett dolgozó két közterület-felügyelő a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság munkatársa. Az utassal szemben intézkedő felügyelők arról számoltak be, hogy a hölgy mindvégig kiabált az ellenőrökkel és velük is, az autóbuszról leszállva pedig távozni akart, de ezt a felügyelők megakadályozták azzal, hogy elé álltak. Kényszerintézkedésre nem volt szükség.

A hölgy ekkor lökdösni kezdte őket, továbbra is arrogánsan beszélt és fenyegetőzött. Adatainak felvételét követően a felügyelők az előírások szerint megadták a szükséges tájékoztatást. Az utas az intézkedés végén visszakapta a gyűjtőjegytömbjét a pótdíjazás alapját képező, máshol kezelt jeggyel együtt. A hölgy a befizetési csekket nem vette át.

Amennyiben átvette volna, akkor bejelentésében nem azokat az egyébként helytelen pótdíjösszegeket sorolta volna fel, amelyekre feltehetően zaklatott idegállapota miatt emlékezhetett. A helyszíni pótdíj összege ugyanis 8000 Ft, melyért „cserébe” a jegyellenőr szigorú számadás alá eső helyszínipótdíj-elismervényt ad át. Csekken fizetve az alappótdíj 16.000 Ft-ba kerül, és ha az utas 30 napon belül nem rendezi tartozását, már 32.500 Ft-ot kell befizetnie. Ha rendelkezett volna bérlettel, azt 2 munkanapon belül – 2000 Ft befizetése ellenében – bemutathatta volna.

A BKK Üzletszabályzata szerint a jegykezelés minden esetben az utas feladata, a jegykezelő készülék hibája esetén az érvényesítést a helyszínen található másik készülék segítségével kell elvégezni.

A panaszos utas rosszul tudja, hogy a jegyellenőr kérésére nem köteles személyazonosságát igazolni, ugyanis ráutaló magatartásával – azaz az autóbuszra történt felszállásával – elfogadta a hálózat-rendelkezésrebocsátási és személyszállítási szerződést, így a BKK Üzletszabályzatát is köteles betartani, amelynek V. A menetjegyekkel és az utazásra jogosító okmányokkal kapcsolatos részletes szabályok fejezete szerint „...Valamennyi jegyet, bérletet, bérletigazolványt (teljes árú bérlet esetében bérletigazolványt, személyi igazolványt vagy kártya formátumú vezetői engedélyt; tanulók esetében a diákigazolványt vagy – az iskola által az igazolványrendelet melléklete szerint – a diákigazolvány helyett kiadott igazolást és ezen igazoláshoz 14. életévét betöltött személy esetében a személyi azonosításra alkalmas okmányt) és bérletszelvényt, avagy az utazásra jogosító igazolványt/igazolást ellenőrzéskor át kell adnia az ellenőrzést végző személynek.”

A BKK Díjszabásának 5.1 pontja is kifejti, hogy „A BKK jogosult a viteldíj lerovását és az utazási feltételek – amelyeket a társaság köteles közzétenni – betartását ellenőrizni. A viteldíj megfizetésének és a kedvezmények jogos igénybevételének ellenőrzése érdekében az utasnak a jegyet, bérletet és a bérletigazolványt, a diákigazolványt, illetve amelyik fajtáknál engedélyezett a használatuk, a személyi igazolványt vagy a jogosítványt a társaság által arra feljogosított személynek ellenőrzés céljából fel kell mutatni, kérésre át kell adni.”

A BKK Üzletszabályzata az V.3. Jegyellenőrzés fejezetben kitér arra is, hogy „...A jegyellenőrök munkáját segítik Budapest Főváros Közterület-felügyeletének felügyelői mint hatósági jogkörrel rendelkező személyek, akik igazoltathatják is a pótdíj megfizetésére kötelezett utazókat, amennyiben nem működnek együtt a jegyellenőrrel a pótdíjazási eljárásban.” Mivel az utas csak a közterület-felügyelőknek volt hajlandó átadni személyazonosító igazolványát, ezért adatait az intézkedő felügyelő vette fel egy igazoltatási jegyzőkönyvbe.

Szakterületünk a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóságtól hivatalos úton kikéri az utas adatait, és azokat rögzíti a pótdíjnyilvántartó rendszerben. Társaságunk pótdíjkövetelése tehát attól függetlenül fennáll, hogy az utas adatait a jegyellenőr vagy a közterület-felügyelő rögzítette-e.

Tájékoztatjuk, hogy a jegyellenőröket azonosítja az arcképes, sorszámozott szolgálati kitűzőjük, amelyet (baloldalt, mellmagasságban) jól látható módon, a felsőruházaton kell viselniük, valamint karszalagjuk, melyet az ellenőrzés megkezdése előtt a bal felső karra téve kell hordaniuk. Az ellenőr nem köteles az utas részére előre igazolnia magát, de az utas kérésére köteles az utólagos azonosításához szükséges információkat megadni.

A jegyellenőrzési tevékenység összetett feladat. Sok esetben konfliktussal jár, ezért munkatársaink felkészítése során külön tantárgyként oktatjuk az utasokkal szemben tanúsítandó magatartást, a konfliktusok kezelését. Kollégáink ellenőrzéskor és pótdíjazáskor a helyszínen nem mérlegelhetik az utasok jó- és rosszhiszeműségét, nem tehetnek különbséget utas és utas között, nem gyakorolhatnak méltányosságot senkivel szemben.

Az ellenőrzést végző személyektől határozott, de udvarias fellépést, szabályos és diszkriminációtól (pozitív, illetve negatív) mentes munkavégzést várunk el. Munkatársaink elsődleges feladata a tömegközlekedési szolgáltatást érvényes jegy, bérlet vagy egyéb, az utazásra jogosító igazolvány nélkül igénybe vevő utasoktól – korra, nemre, lakóhelyre, egészségi állapotra, szociális státusra, etnikai és vallási hovatartozásra, bőrszínre és állampolgárságra tekintet nélkül – a BKK-t megillető jogos pótdíjak beszedése.

A nem megfelelő jeggyel történő utazás nem egyenlő a csalás fogalmával, mivel az történhet figyelmetlenségből, feledékenységből, illetve egyéb olyan okból is, amely mögött nincs szándékosság. A szándékot azonban jegyellenőreink nem vizsgálják. Minden esetben csak a tényekre támaszkodnak, a tények szerint pedig a 6018-as azonosító számú kollégánk az előírások szerint, jogosan kezdeményezett pótdíjazást a hölggyel szemben érvénytelen, máshol kezelt jeggyel való utazása miatt.

Az intézkedés gyors és problémamentes lebonyolításához minden esetben szükség van az utas együttműködésére is. Ha a hölgy a pótdíjazás során együttműködött volna a jegyellenőrrel, nem lett volna szükség a közterület-felügyelők bevonására. Ha úgy érezte, hogy jogtalanul pótdíjazzák, lehetősége lett volna a helyszínre rendőri segítséget kérni, és a jelenlétükben tisztázni a problémát.

komment komment Címkék: ellenőr közterület-felügyelő 120-as busz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS

süti beállítások módosítása