BKV-Figyelő

Mikor vásárolni megyünk busszal? .

BKV figyelő.hu

2007.07.01
00:09

Budapesten egy ideje megjelentek a bevásárlói buszjáratok. Ezek egy része szerződéses járatok (vagy BKV, vagy Volánbusz), vagy maga az árúház üzemelteti. Ezeknek van jó, és rossz oldala is. Nade azért én leteszteltem ezeket, de még előtte megemlítem a kritériumokat, amiknek szerintem meg kell felelniük:

  1. A bejárathoz minél közelebb tegyen le: ne kelljen még a parkolón is átgyalogolni.
  2. Megfelelő buszok: még állva se legyen gond a csomagok elhelyezésével. Szerintem erre csak az Alfa Localo busz a megfelelő, de lehet, hogy más is jó rá, gondolok én itt, az alacsonypadlós utastérre, és a csomagtartókra is, hogy állva se legyen vele probléma. Itt még meg kell említeni a kellő megkülönböztetést is a többi buszjárattól, ezt egy eltérő festéssel is meg lehet oldani (a tábla nem igazán hatásos megoldás).
  3. Ne álljon meg mindenütt, csak a fontosabb helyeken: nem hinném, hogy a környékbéliek minden nap a bevásárlóközpontba mennek.
  4. Megfelelő követési idő: szerintem a negyed órás követési idő már megfelelő tud lenni (midibusznál), persze igény esetén lehetne ennél sűrőbb is.
  5. Kellő tájékoztatás: minimum a megállóiban legyen kitéve egy tábla, de az adott bevásárlóközpontban is meg lehessen tudni a menetrendjét.
  6. Jó összehangoltság más járatokkal: nehogy az legyen, hogy éppen akkor teszi le az embert egy másik járat, mikor ez elindul. Persze „gyermekbetegségbe” ez még beleférne, az első pár hétben, de utána meg lehetne oldani a jobbik indulási időt (bevallom, ez hiába követelményként írtam, de ezt nem igazán tudom tesztelni, ezért inkább kihagyom).

Szerintem a fent említett 5 – 6 ponttal lehetne még több vásárlót vonzani, persze benne van az is, hogy ne kelljen az utazásért külön fizetni.

AsiaCenter buszjárat

Néztem a menetrendjét, de a weboldalra csak annyi van kitéve, hogy 10, és 19 (vagy 20) óra között járnak a buszok, a követési idő meg nem igazán létezik, csak átlag 30, vagy bizonyos órákban 20 perc. Szerintem ez rossz megoldás, mert legyen fix a menetrendje, hogy a vásárlók tudják, mikor érdemes rá várni. Az, hogy Újpest Városkapunál hol áll meg, erről fixet csak annyit tudok, hogy az Újpesti részén, a BKV busz végállomások előtt, vagy utána (ez már a buszvezetőtől függ). Javaslat: legyen kitéve a megállóiban a táblája, mert különben tapasztalat kell hozzá, hogy merre menjen az ember, ha erre a buszra vár (bár a bevásárlóközpontban levő végállomásán egy tábla jelezte, a buszjáratot, és egy liftbe beszálltam, ahol ugyancsak volt a buszjárat táblája). Mikor mentem vele, az AsiaCenter fele, Újpest központnál, a 104-es busz állomásán állt meg, a Rózsa utcánál meg ott, ahol a BKV buszok állnak meg, utána újra a 104-es busz megállója (TOP SHOP közelében). Ezek a megállói, mind egyenesen haladva éri el (Árpád úton), nem tett érte kitérőt. Palotán meg igen, de csak a Nyírpalota úton, a Csarnokhoz. Végállomása meg a bevásárlóközpont lépcsőinél van, ennél közelebb az autósoknak csak a mélygarázs jöhet szóba, aminél lift használat után, egyből az AsiaCenter-ben lehetnek.

Visszafele meg egy másik busszal mentem, a külseje szinte ugyanaz (én azt hittem, hogy az, amivel mentem is), de belülről már egy másik busz fogadott. Kezdve onnan, hogy a két ajtójában nincs lépcső (az első busznál még volt, pedig azon szállt fel – majd a végállomásán le – egy hölgy, a baba kocsijával), és állva máshova lehetett a csomagokat lepakolni – az elsőnél inkább fel, mert az ülőhelyek felett volt a csomagtartó (a Volán távolsági járataihoz hasonlóan). A második busznál, az Alfa Localo-khoz hasonlóan elől, a kerek felett, de velük ellentétben, kisebb hely volt a csomagoknak. Utóbbiban megszólalt a rádió is, ahogyan látom, a vezető miatt volt ép

pen, mert ha az utasok választhattak volna, akkor talán jobb lenne, ha nem is üzemelne J. Ja, és még az is benne van, hogy sok volt a leszállásjelző, más járatnál nem láttam ennyit – szinte az összes kapaszkodó oszlopon volt egy. Én szívesen utaznék ilyen busszal, mikor kimegyek,Szentendrére, vagy Leányfalura (az már hab lenne tortán, ha a Volvókhoz hasonló megállóhely-jelző lenne, a 2. ajtónál). Összegezve, jó buszok ezek, a különbség simán látszik, hogy ezzel hova is lehet menni.

 

Pólus busz

 

Az előző buszjárathoz hasonlóan ritka megálló-kiosztása (csak a lényeges helyeken áll meg), és hasonló a járatsűrősége, de fix a menetrendje. Nem is hiába, mert BKV-s (szerződéses) járat. Ennek van rossz oldala is: IK 260-as busz, de ami ennél is rosszabb: nincs tábla az utastérben – mármint amelyik buszra én szálltam fel. Nade a megállóiban legalább ki vannak téve a „buszjárat táblája”. Keleti fele nem voltak sokan, de mikor az áruházba megy, szinte tömegnyomor volt rajta. Ezt én máskor is tapasztaltam, mikor pár éve mentem vele – látom, ezt a problémát azóta sem oldották meg… .

 

Fóti CORA Buszjáratok

A Palotáról, és Városkaputól induló járatok megszűntek, 2007 év elejétől. Ezt írják az árúház oldalán:

„Hogyan közelíthető meg a fóti Cora?

Gyalogosan: Újpest - Városkaputól induló menetrendszerinti Volán busszal.
A fóti Cora áruházba 2007. januárjától a Cora járatok helyett a menetrend szerinti Volán buszok közlekednek.  Az Újpalota felé közlekedő Cora járat 2007. január 2-tól megszűnik. A Volánbusz hétvégi illetve hétköznapi menetrendje letölthető.


A Volán buszok hétköznapi menetrendje 2007. januártól:”

http://www.cora.hu/belfoldiaruhazak/i/menetrend.gif

Én a menetrendek.hu oldalon kikerestem, és az ottani kiírás szerint 8,7 Km az, amit megtesz a busz, aminél 200 Forint a teljes árú jegy (persze ez csak az oda út, ha retúrjegy kell, akkor már 400-at kell fizetni). Csak azt nem értem, hogy miért kelletett beszüntetni az ingyenes Fóti CORA buszjáratot, mert mikor én pár éve utaztam vele, nem csak egy – két utas láttam rajta, hanem még ennél sokkal többet (annyira, hogy majdnem tömve volt a busz) – persze a Palotai buszjáratán. Újpest Városkaputól meg csak a dolgozói járatával volt szerencsém, de inkább szerencsétlenségem (az olyan busz is volt, hogy szerintem a CORA nagyon olcsón szerezhette be, és azóta nem igazán gondozta).

Sajna tesztelésből emiatt kimaradt, de mikor Palotáról mentem vele, a busz eléggé jó volt, de emlékeim szerint nem voltak kitéve a megállóiban a táblája, csak az árúházánál levő végállomásán volt jelezve. Az is benne van, hogy a parkolón át kelletett haladni, de azért ez Pro – és Kontra elven még jó is volt, mikor nem a CORA-ba, hanem egy másik árúházba mentem vele.

TESCO-BUSZ – Váci úti Tesco-hoz

Igen, két ilyen elnevezésű buszjárat is van, ahogyan elnézem, ezek mind BKV-s szerződéses járatok. Ezért elsőnek választom a lakóhelyemtől nem túl távol lévőt, azaz a Váci úti Tesco-hoz való járatot. Na igen, csak óránként (minden órában, a 30. percben) indul, a 147-es busz mögül – kicsit el van dugva a végállomása, de nem annyira vészes. Nem tapasztaltam azt, hogy indulás előtt 2 perccel jön a busz, hanem kb. negyed órán át ott áll: nyitott ajtókkal. Persze, lehet, hogy egy másik órában nincs ilyen… .  Nameg két állomása van Újpest központban, úgyhogy vessen magára, aki még így is képes lekésni… . Maga a busz, egy Ikarus 260-as midibusz, szóval lehetett volna egy másik buszt berakni erre a járatra. A többi busztól csak az különbőzteti meg, hogy többnyire más helyen jár, attól függetlenül csak a táblája.

Újpesten csak a lényeges helyeken áll meg (Városközpont, Városkapui buszállomás), de Angyalföldön már más a helyzet, ahol tesz is egy kis kerülőt – ahelyett, hogy csak az Árpád hídig menne le, ahol fordulna is vissza, mert az egy forgalmas csomópont, nem úgy, ahol most van a végállomása, a 75-ös troli végállomásán. Amúgy egy érdekességet vettem észre a menetrendjében, hogy nem áll meg az Árpád hídnál. Ezt nem tudtam megnézni (mikor akartam volna, akkor a 19 óra, 53-kor induló buszt lekéstem, egy perccel), de szerintem ez simán kitelik tőlük, hogy ezt a forgalmas csomópontot kihagyja.

Ja, és aki a Duna Plaza-hoz akar menni, annak ajánlom ezt a buszjáratot, mert a Dózsa György út fele, a bevásárlóközponthoz közel tesz le, onnan nem kell annyira sokat gyalogolni, mint a TESCO-hoz. Ott a rövidebb út a parkolón át vezet, a hosszabbik út, meg a parkolót kikerülve, amire rájön az is, hogy egy ideje, az eladótérbe csak egy bejárat van, az is a buszmegállótól távolabbi oldalán, szóval kicsit érdekesen oldották meg… .

Hát igen, ezért gyaloglok én is inkább a 122 gyors járattól, aminél csak a Váci úton kell egy pár métert pluszban gyalogolni (igen, az erre való bicikli úton, mert a lakók megelégelték, hogy az arra járók egy része, az utcákat, és a kertjüket használják szemetesként).

TESCO-BUSZ – Budaörsi Tesco-hoz

Ez a Volánbuszos szerződéses (ingyenes) járat, a menetrendje is a busztársaság oldalán van kitéve. Félóránként indítanak egy buszt, ami egy csuklóshoz képest nem rossz. Újbudán (ismertebb nevén Kelenföldön), és Budaörsön ritkán állt meg, ahogyan elnézem az állomás kiosztását, háát, lehet, hogy egy pár megállót kihagyhattak volna, de így sem rossz… .

Az Etele téri Volánbusz pályaudvaron jó helye van, ott szinte úgy bánnak vele, mint egy másik Volánbusz járattal, csak amikor ott voltam, a többi busztól eltérően, nem mondták be, mikor indul, de így is jól van megoldva. Mikor mentem vele, kicsit késett a busz, 17:30-kor indult (csak 5 perc volt az, egy ilyen buszjáratnál ez bőven megengedhető), de úgy, hogy a buszvezető gyorsan elvégezte a dolgát (vagy csak egy gyors beszédre ment el), és utána beállt, majd egyből elindult. Útközben nem túl sokan szálltak fel rá, ezért gyorsabban is az árúházhoz ért. Itt nem kelletett sokat gyalogolni, és máris a Tesco-ban voltam. Ott, egyhamar szembe találja az ember a bevásárlói buszjárat táblájával, szóval aki a vásárlásból jön, már onnan tudja, hogy érdemes-e még sprintelni a busz után, vagy megvárja a fél órával később jövőt.

Etele tér fele, még kitér, a közelben levő műszaki árúházhoz is, bár onnan kell egy kis parkolón áthaladni, bár így is sokkal jobb, egy jó ideig itt még nem állt meg a busz.

Visszatérve arra a buszra, amivel a Tesco-ba mentem: az árúháznál levő végállomásán, a 4. ajtaja nem nyílt ki. Ez a probléma csak az árúháznál volt, de lehet, hogy később sem tudta kinyitni… . 30 perccel később, már egy 3 ajtós busz fogadott,  azokon sem volt csomagtartó, igaz, álló utasok ezen sem voltak rajta… .

Azért emlékszem még rá, mikor a Sasadi úttól indult, és jól kidekorálva, hogy ez TESCO vásárlói buszjárat. Tetszett is nekem, bár maga a busz hagyott kívánni valót maga után… . Nade igen, az útvonala ugyanaz, csak annyival volt másabb, hogy akkor nem kanyarodott le az Etele térre, ami akkor rossz is volt, most már egy kis gyaloglás, és a 7-es buszon vagy… .

TESCO-BUSZ – Pesterzsébeti Tesco-hoz

Ez miért TESCO-BUSZ, az jó kérdés, pedig simán lehetne számozott járat, bár akkor sem történne túl nagy változás, max. annyi, hogy hivatalosan is elismerik, hogy nem igazi bevásárlói buszjárat. Gyakorlatilag az Üllői út egy része, és Havanna lakótelep kiszolgálására ez is alkalmas, nameg nem egy másik árúház, közért is jól megközelíthető vele. Azért a Tesco-hoz közel tesz le, onnan nem kell túl sokat sétálni, és máris a vásárlótérben van az ember… .

Maga a busz, ugyancsak a másik TESCO-járathoz hasonlóan IK260, így aki áll, akkor megszívta, ha éppen sok/nagy csomagokkal megy haza, az árúháztól. Azért én még emlékszem a régi útvonalára, amikor az autópályán is haladt, ott meg annyira felgyorsult, hogy akkor tényleg érdemes volt ezzel menni, nem úgy, mint most, hogy még egy lakótelepen is áthalad, aminek szerintem semmi értelme sincsen.

CORA Budakalász

Ezt az árúházat én, a Békásmegyer HÉV állomásától, gyalogosan ajánlom, mert az a kb. 10 percnyi séta már nem nagy ügy, legalább mozog is még pluszban az ember, persze biciklivel még jobb, de a legjobb autóval, busszal meg nem igazán érdemes menni, és szerintem a CORA árúház is így gondolkodhatott, mikor megalkotta a menetrendjét. Erre még rájön az is, hogy az árúház bejáratához egy parkolón is át kell sétálni. Maga a busz útja, úgy 5 perc, szóval aki inkább gyalogol, ő nagyjából még 5 percet veszít, és némi kényelmességet, hogy addig nem ülhet… . A megálló-kiosztásáról még annyit, hogy csak két végállomása van, na jó, Szentendre, Pomáz, illetve Budakalász, Lenfonógyár fele, idő hiányában nem teszteltem.

Maga a busz, eléggé jó, alacsonypadlós, de azért az álló utasoknak ez sem jó, mert az egy kézben a csomagot, a másikkal meg a kapaszkodót kell fognia. A külseje azért jó, lehet rajta látni, hogy hova is megy vele az ember… . Az utazási feltételekhez meg annyit, hogy mikor én kipróbáltam, akkor nem kérte a blokkot, pedig a buszra ez ki is van írva. Rajtam meg nem látszott meg, hogy éppen az árúházból jöttem, ahol csak egy pár terméket vettem, amit a válltáskámban tettem el (azon sem látszott meg, hogy vásárolni voltam). Nade én nem tudok arról, hogy valaki csak azért választotta ezt a buszt, mert érte nem kell fizetni, és ezért megérné neki, a HÉV, vagy a Volánbusz helyett.

METRO Budakalász

Ezt a buszjáratot nem tudtam letesztelni, pedig Békáson ugyanott áll meg, ahol a CORA busz is (a 42-es busz mögötti volánbusz megállóban), mert mikor felé mentem, éppen az orrom előtt zárta be az ajtót, aztán indult is. Tudom, hogy itt, a BKV figyelő oldalán nem egyszer fölösleges megjegyezni a BKV járatokhoz, hogy nem vár meg, meg ilyenek, de azért a bevásárlói buszjárat azért már másabb kategória. Ezzel nem az iskolához, vagy a munkahelyhez megy vele az ember, ezért is érdemes akárkit is bevárni. Az a pár perc nem oszt, vagy szoroz. Nade erre még rájön az is, hogy a menetrendjét a világhálón kerestem (pontosan az árúház oldalán), de nincs rajta. Talán csak a Budakalászi árúháznál van kitéve a táblája, de ezt én nem tudom pontosan.

 

 

Összefoglalói táblázat

Itt a végén összevetettem a buszjáratokat, hogy melyik – milyen kritériumnak felel meg:

 

 














Na igen, itt is látszik, hogy melyik busz felelt meg a legjobban, bár egyik sem kapott ötös osztályzatot, de az AsiaCenter buszjárata tőlem kiérdemelte a 4-es, vagy éppen a 4,08-ast! Még az alábbiakat jegyzem meg a bevásárlói buszjáratokhoz:

AsiaCenter buszjárat

Fix menetidő, a menetrendje jelezve lenne a megállóiban, megálló-bemondás, ezekkel lenne teljesen jó.

Pólus busz

Egy Volvo busz nem lenne rossz erre a vonalra, persze átalakítva, hogy legyen benne csomagtartó is.

TESCO-BUSZ – Váci úti Tesco-hoz

Lehetne sűrőbb a menetideje (30, vagy 15 perc, ez az utaslétszámtól is függhet). Az árúházhoz sokkal közelebb lerakhatna, amihez csak egy kicsit még a parkolóban mennie, de az a pár másodperc már nem nagy ügy, főleg azok után, hogy leszállásnál már nem kellene sokat gyalogolni. Ez egy pár autóstól lenne elvonva a hely, és némi plusz aszfaltot eredményezne (ha nagyon maximalisták akarunk lenni, akkor is kijön bőven a 10 négyzetméterből). Ezen felül, egy Alfa Localo, kicsit más festéssel, tényleg jól jönne. Meg az útvonalát is lehetne módosítani, hogy csak az Árpád hídig menne le, és – az árúházat kivéve – csakis ott állna meg Angyalföldön. Ott hely van bőven, legalább 4 oldalt érintene, szóval még a külön le, és a felszállást is meg lehetne oldani.

TESCO-BUSZ – Budaörsi Tesco-hoz

Egy pár megállót kihagyhatna, de ahol megáll, ott legyen kitéve a táblája, nameg a busz is lehet csomagtartós (persze alacsonypadlós, és táblás is lehetne, de szerintem ezek másodlagosak ennél a járatnál).

TESCO-BUSZ – Pesterzsébeti Tesco-hoz

A mostani járatot számozottá kell tenni, és a TESCO busz meg lehetne itt is Alfa Localo, kicsit másabb festéssel. A vonala meg legyen a régebbi, hajtson rá az autópályára! Ezért csak 3 helyen álljon meg, a két végállomása között csak, a M5 autópálya/Határ út kereszteződésében.

CORA Budakalász

Egy pár csomagtartót a buszra, és sokkal jobb követési idővel már jobban megfelelne. Bár nem tudom, hogy érdemes-e ezt levinni az Árpád hídig, akkor talán még több busz kellene (akkor Óbudán csak két helyen állna meg).

 

A teszet egy olvasónk, Zoltán készítette! Köszönjük munkáját!

komment komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS

süti beállítások módosítása