Néhány hete meghívást kaptam a Kravtex Kft. győri gyárába, ahol a Credo márkájú magyar buszokat szerelik össze. Az üzemlátogatáson elvileg csak Index fórumosok vehettek részt, de szerencsére nekem és egy ismerősömnek is találtak még helyet, így én is láthattam, hogyan is készülnek az új magyar autóbuszok. A gyárlátogatásra február 27-én került sor. Az üzembejárást a győri gyáregységben kezdtük. Itt három csoportra osztottak bennünket, és a cég vezetői vezettek minket végig előbb az összeszerelő, majd a szerviz csarnokban.
A győri egységben a mosonmagyaróvári Kühne-ből szállított vázra szerelik össze az autóbuszt. Itt szerelik be például az ablakokat, az üléseket, a motort és minden mást, ami a messziről jött vázról hiányzik. A gyár végében a nemrég érkezett vázak voltak. Innen haladtunk a gyár eleje, és az szervizegység felé. Láthattuk a motor szerelését, ülések és a padló elhelyezését, valamint az ablakok behelyezését is. Utóbbi azért volt érdekes, mert az ablakot nem mindenki teheti be a buszba. Nagy hozzáértés kell hozzá, hisz a Credo buszok ablakainál kívül nincs takarólemez, a ragasztásnak tökéletesnek kell lenni.
A szervezők rendesek voltak, hagytak időt mindenkinek még a továbbindulás előtt, hogy bóklásszon egy kicsit, végignézze a gyárat, nem kellett a csoporttal tartani. Bóklászás közben elszaladt az idő, indulni kellett, várt a busz, indultunk tovább. (folytatás a cégtörténet alatt).
Cégtörténet:
A Kravtex 1992-ben alakult. Fő tevékenysége kezdetben Ikarus autóbuszok, Rába motorok és futóművek valamint ezek alkatrészeinek exportja volt. Győrött gyártelepet vásároltak ’94-ben és forgalomból kivont Ikarus autóbuszok felújításába kezdtek. 1994 és 2002 között több mint 700 db teljesen felújított Ikarus autóbuszt szállítottak Oroszországba. ’97-ben a mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Rt. MRP szervezetétől és a mosonmagyaróvári önkormányzattól többségi részvény-csomagot vásároltak. Ma már 99,9 százalékban tulajdonosai a Kühne Rt-nek. Ettől az időponttól egy gépipari cégcsoport jött létre. 1999 elején a cseh SOR Libchavy cégtől megvásárolt gyártási licenc alapján 9,5 méteres autóbuszok gyártottak. A konstrukciót a magyar jármű háttéripar termékeire alapozva jelentősen átdolgozták és CREDO márkanéven bevezették a hazai piacon. A buszok vázszerkezetének gyártása a KÜHNE Rt-ben, míg a készre szerelésük és kikészítésük a győri gyárunkban történik. 2004 hozott igazi áttörést autóbuszok elterjedésében, miután közbeszerzési tenderen kemény küzdelem után 65 db elővárosi autóbusz gyártására és szállítására kaptak lehetőséget a 24 Volán vállalat számára. Győrben új üzemcsarnokot, diagnosztikai sort és irodaépületet adtak át. 2005 folyamán a 9,5 és 11 m-es városi, elővárosi és távolsági típusokból álló buszcsalád 12 m-esekkel és 18 m-es csuklós autóbusszal is bővült. 2006-ban összesen 175 db autóbuszt értékesítettek, döntően a hazai Volán társaságok részére. Az eladott mennyiség többségét a 12 m-es elővárosi autóbuszok, a CREDO EC 12 típus tette ki, amely a rendkívül kedvező üzemanyag-fogyasztásnak, a magas műszaki színvonalnak, a sokoldalú kihasználhatóságnak és az alacsony pótalkatrész áraknak köszönhetően kategóriájának legkedveltebb típusává vált. 2007-ben a már elterjedt típusok mellett tovább folyt a hamar népszerűvé vált alacsonypadlós 12 m-es városi szóló és szintén alacsonypadlós 18 m-es városi csuklós autóbusz fejlesztés. 2008 januárjában átadásra kerül a Kühne Rt. területén felépített 10600 m2 alapterületű autóbuszgyártó csarnok, amelyben többek között új, 6 állásos korszerű festőüzem is helyet kap. Ekkor kerül átadásra a cégcsoport által gyártott 500. autóbusz.
A győri egységből stílusosan egy előző nap elkészült busszal vittek át minket a mosonmagyaróvári üzembe, így aki még nem utazott Credo busszal, az is megismerkedhetett vele.
Óváron a buszváz és a különböző mezőgazdasági gépek építésével ismerkedhettünk meg. Végigvezettek minket szinte az összes csarnokon, ahol a fémmunkálás számos módját megismerhettük. (Hajlítást, a sajtolást, és a legmodernebb lézervágókat is.) Az egység ezt követően megmutatták az újonnan átadott csarnokot is, ahol csakis kizárólag buszok vázszerkezetével foglalkoznak. A méretre vágott elemekből itt készítik el a buszok vázait, amit ugyan ebben a csarnokban a legmodernebb eszközökkel szigetelnek és festenek le, majd előkészítik a szállításra. Az üzembejárás után egy finom, háromfogásos ebédet kaptunk a gyár éttermében :)
Az ebéd után a Kühne múzeumát néztük meg, és megismerkedtünk a cég múltjával részletesebben. A múzeumban tartottunk egy megbeszélést is, ahol a látogatók kérdezhettek a cég vezetőitől. A legtöbben a cég terveivel és sikereivel kapcsolatosan tettek fel kérdéseket. A cégvezetők beszámoltak a cég sikereiről és bejelentették, hogy készülnek egy teljesen új, teljes hosszában alacsonypadlós városi szóló valamint egy ugyan ilyen, csuklós autóbusszal, amivel valószínűleg a BKV „1000 buszos” tenderen indulnak majd. A cégvezetők szerint, ha nyernének a BKV tenderen, az 1000 darab autóbuszt akár 1 év alatt is el tudnák készíteni.
Itt került elő a magyar cégek, és a magyar termékek fontossága, hogy mennyire fontos lenne, hogy egy ekkora tenderen -ha nem is a Credo - de mindenképp magyar cég nyerjen. Egy olyan cég, aki a válság alatt is magyar munkaerőt alkalmaz. Ha magyar cég nyer a tenderen, azzal az ország csakis nyerhet, hisz a pénzét egyik zsebéből a másikba teszi át. A magyar cég ide adózik, itt fizet a dolgozói után járulékokat, ami végül az államkasszába kerül.
Minden résztvevő nevében köszönöm a nagyszerű vendéglátást, a kiváló ebédet és az ajándékokat. Köszönöm az igazgatók közvetlenségét, barátságát és a rengeteg új információt, amivel gazdagabbak lettünk. Sok sikert kívánunk a további munkájukhoz!
Ha nem látod a képeket, kattints ide!