BKV-Figyelő

Vita az elsőajtós rendszerről

BKV figyelő.hu

2009.04.23
09:30

Tisztelt Fizető Utasok!

Elérkezett az ideje annak, hogy elmondjátok véleményeteket az elsőajtós rendszerről. A BKV-nak egy ilyen rendszer bevezetése előtt mindenképp szüksége van az utasok visszajelzéseire.

Az elsőajtós rendszert több vidéki, és több európai városban (többek között Londonban) használják már. A rendszer lényege, hogy a BKV járművein csak olyan utasok tartózkodnak, akik megfizették a viteldíjat, vagy felmutatták utazási igazolásukat. Minden fizető utasnak érdeke, hogy a járműveken kulturált körülmények között utazhasson, hogy utazását ne zavarják hajléktalanok, részegek és más olyan utasok, akik az utazási feltételeket megszegik. Ha mi kifizetjük a viteldíjat, akkor ezt mindenkitől elvárjuk, aki a járműveken utazik. Éppen ezért bízom abban, hogy a fizető utasok kiállnak majd a rendszer mellett, még akkor is, ha a rendszer bevezetésekor egy kicsit meg is nő a menetidő. (Ez az idő természetesen csökkenni fog, ha az utasok megszokják a rendszert.)

Mint már írtam, a járművekre az első ajtónál lehetne felszállni. Az utasok itt sorakoznának már a busz megérkezése előtt. A felszálló utasok felmutatják bérletüket a buszvezetőnek vagy jegyet lyukasztanak a vezetőfülkénél elhelyezett lyukasztóban. Ekkor haladhatnak tovább az utastérben. (Aki nem tudott a megállóban jegyet venni az kerek összegért ezt megteheti. A buszvezető nem szórakozik visszaadással, csak letépi a jegyet, és adja is.)

Biztos lesznek olyan utasok, akik nem fognak sorba állni, és a buszra nem az első ajtónál fog felszállni, mert bliccelni akar. Ebben az esetben a jármű mindaddig nem indul a megállóból, míg a potyautas le nem száll, vagy előre nem megy bemutatni a bérletét (jegyét). Az utasok segítségére is szükség lesz. Hasonló helyzetben álljanak ki a járművezető mellett.

Vannak olyan nagy forgalmú vonalak, ahol a rendszer nem bevezethető. (Ilyenek a villamosok is). Az ilyen vonalakra biztonsági őröket (kalauzokat) kell tenni akik megnézik a jegyeket bérleteket (előbbit náluk is lehet kapni) és felügyelnek a rendre. Ez hasonlóan működne, mint a kalauzos rendszer a HÉV-en. Az utasok többsége ha a megállóban is, a kalauztól megveszi a jegyet. Minden járműre 1 őr kerülne. Ezek az őrök nem a metrónál megszokott őrök lennének.

Az elsőajtós rendszer akár 2 milliárd forint bevételt is eredményezhet, amit a BKV teljes egészében az utasokra fordít. Ebből a pénzből fizetnék majd az őröket, takaríthatnák sűrűbben a járműveket. Tehát ez a rendszer mindenképp a fizető utasok érdekeit szolgálja.

Eleinte biztosan meg fog nőni a menetidő, de csak addig, amíg az utasok meg nem szokták a rendszert, és a bliccelők rá nem jönnek, hogy nem érdemes lopni, mert a busz addig nem indul, míg nem fizet. Ha az utasok megszokják a rendszert, késések sem lesznek. Később, a menetrendet is lehet úgy alakítani, hogy semmilyen késés ne keletkezzen. Fontos tudni, hogy a menetidő eleinte is csak azokon a vonalakon nőne meg, ahol elsőajtós rendszer van, a kalauzos modellben ilyen a rendszer bevezetésekor ilyen csak akkor jelentkezik, ha a bliccelő utas nem száll le.

Kedves Utas! Mielőtt a rendszerről bármilyen véleményt mondanál, gondolkozz el azon, hogy fontosabb-e neked, hogy 5 perccel előbb elérd a célod? Ha ezt az 5 percet feláldozhatod azért, hogy kulturált körélmények között utazz, feláldoznád?

Én nem dönthetek senki helyett. Én ebben a helyzetben csak annyit tudok tenni, hogy egy ilyen vitát elindítok, és a véleményeteket továbbítom a cég felé. Abban viszont biztos vagyok, hogy ha a BKV látja a fizető utasok támogatását, akkor meg fogja tenni a kellő lépéseket azért, hogy ezt a rendszert bevezessék.

komment komment Címkék: budapest észrevételek bkv utazás busz villamos utas bkvfigyelo elsőajtó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS

süti beállítások módosítása