BKV-Figyelő

Villamost szeretne a metró helyett a VEKE

BKV figyelő.hu

2009.10.29
15:40

Csütörtöki ülésén dönt a fővárosi közgyűlés a 4-es metró második szakaszának előkészítéséről, és a metrókocsik beszerzéséről. Ha a képviselők megszavazzák metróvonal Keleti Pályaudvar és Bosnyák tér közötti szakaszára szánt 167 milliárd forintot, a főváros végleg elkötelezi magát az építkezés mellett, és megindulhat a tenderek kiírása. A VEKE szerint e második szakasz megépítése nem térül meg, és az unió sem támogatja majd, ezért a metróépítés helyett a villamoshálózat fejlesztését javasolják.

A 4-es metró első szakasza a Kelenföldi Pályaudvartól a Keleti Pályaudvarig tart, ez az a rész, amin már dolgoznak is. A második, a tervek szerint a Keleti Pályaudvartól a Thököly út alatt a Bosnyák térig futó szakasz azonban még csak az előkészítés fázisában van. A közgyűlés ma dönt róla, hogy elkülönítik-e az erre a célra szánt 167 milliárd forintot. A metró harmadik szakasza a tervek szerint a Bosnyák térről Újpalotára megy majd egyszer tovább.

A VEKE szerint azonban a második szakasz még az elsőnél is kevésbé lenne gazdaságos, ilyen rossz mutatókkal pedig uniós támogatásra sem számíthat a főváros. A Főmterv által készített költség-haszon elemzés úgy számol, hogy a 131,4 milliárdos beruházás 84,8 milliárd forintnyi "társadalmi hasznot" (időmegtakarítás, szennyezéscsökkenés, stb.) termel, tehát hasznossági mutatója 0,65, ami jócskán elmarad az unió által megkövetelt 1-től (ez a szám jelzi a már nem veszteséges projekteket). Ráadásul a tanulmány még 131,4 milliárdos kiadással számolt, a közgyűlési előterjesztésben pedig már 167 milliárd szerepel.

Még ha rendben is lennének megtérülést mutató számok, ahhoz, hogy ebben a költségvetési időszakban EU-támogatásokat hívjunk le, még 2015-ig be kéne fejezni a második szakasz építését. Ehhez legkésőbb 2010-ben ki kéne írni a szükséges pályázatokat, ekkor azonban még biztos nem lesz meg a remélt támogatás. Tehát az amúgy is pénzszűkében lévő fővárosnak eleinte mindenképp saját zsebből kellene állnia a második szakasz építését.

A VEKE-nek az sem tetszik, hogy "védhetetlenül sűrű" a második szakasz megállókiosztása: míg a mostani gyors buszok a Keleti Pályaudvar és a Bosnyák tér között csak kétszer állnak meg, a metrónak ezen a szakaszon négy megállója lenne. Felmerült ugyan, hogy a tervezett négy helyett csak két állomás épüljön a metró második szakaszán [1], de az ötletet végül elvetették. Az engedélyeket ugyanis a mostani tervekre adták ki, és ha kivennék a megállókat, újra engedélyeztetni kéne az egész második szakaszt.

Metró helyett villamos

A VEKE a metróépítés helyett a villamoshálózat fejlesztését javasolja. Az ötlet nem új: a 90-es évekig a Thököly úton járt villamos, a sínek pedig az aszfalt alatt azóta is megvannak.

A Bosnyák tér és a Keleti Pályaudvar között közlekedő villamos számításaik szerint 15 milliárd forintból elindítható lenne, és további 25 milliárdból Újpalotáig is meghosszabbíthatnák. Így kiszolgálnák nemcsak a metró második, hanem a harmadik szakasza által érintett területeket is. Mivel az újpalotaiaknak a Bosnyák téren nem kellene átszállniuk, még csak rosszabbul sem járnának, mint a metróval.

Ez a megoldás összesen is csak 40 milliárdba kerülne, és passzol a város közlekedésfejlesztési koncepciójához is: a Thököly úti vonal természetes folytatása, a Rákóczi úti villamos más uniós projektekben is szerepel.

Vitézy Dávid azt is elmondta az Indexnek: hosszú távon, ha ezt a főváros anyagi helyzete megengedi, persze szükség lehet majd a metróra is, ezért megfontolandó, hogy a Bosnyák tértől kifelé vezető villamospálya-szakaszt úgynevezett premetróként építsék meg: az ilyen pályára később a metró is felmehet. Azonban még ha lesz is metró a Keleti Pályaudvartól kifelé, az első lépés akkor is a megfelelő villamosközlekedés kiépítése kell, hogy legyen, és a helyi közlekedés feladatait a villamosoknak kell ellátniuk, hogy a metrót nagy megállóközökkel építhessék meg.

Jelenleg azonban lepusztult a BKV járműparkja, és katasztrofális állapotban van a felszíni közlekedés, ezért a Bosnyák téri metróág hiánya egyáltalán nem a legnagyobb probléma – ha megszavazzák a megépítését, más, sokkal fontosabb fejlesztések maradnak forrás nélkül.

(Index)

komment komment Címkék: budapest fidesz bkv metró 4 es metró javaslat veke villmos

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS

süti beállítások módosítása