BKV-Figyelő

Vehetnénk korszerű buszokat EU-s pénzből, de nem akarunk

BKV figyelő.hu

2011.09.28
13:47

Más országban igen, de nálunk nem lehet autóbuszt vásárolni uniós forrásból, mert mi magunk így döntöttünk. Politikusok, a közlekedésért felelő miniszterek és sajnos a szakma képviselői is többször hangoztatták, hogy az Európai Unió nem ad támogatást autóbuszokra, csak a kötöttpályás közlekedést támogatja. Ezt sajnos az újságírók is rendre átveszik. Nemrég pedig épp Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója nyilatkozott hasonlót, -olvasható az Indóházon.

Mint ahogy a lap írja, valamilyen furcsa okból kifolyólag hazánkban nem igényelhető buszbeszerzésre támogatás. Sem a közlekedési operatív programban, sem a regionális operatív programban (ROP) nem nyílik lehetőség autóbuszok beszerzésére. Azon kérdésükre, hogy miért nincs benne ezekben a programokban az autóbusz-beszerzés, a BKK azt a választ adta, hogy a Közop városi és elővárosi közlekedést támogató ötödik prioritása nem tesz lehetővé autóbusz-vásárlást, csak az elektromos közlekedés fejlesztését, annak viszont bármely válfaját: villamost, trolibuszt, metrót és elővárosi vasutat. A Közopot egy európai bizottsági határozat hagyta jóvá 2007-ben, amelyet egy hosszú alkufolyamat előzött meg.

Magyarország akkor azt az álláspontot képviselte, hogy a forrásokat a kötöttpályás ágazatokra akarja fordítani. Módosítani egy bizottsági határozat módosítással lehetne, de erre Magyarország nem nyújtott be eddig igényt. A kohéziós alap az azt szabályozó 1084/2006/EK tanácsi rendelet szerint a fenntartható és környezetbarát közlekedést támogatja. Ez a jogszabály az autóbuszt jelenleg valóban nem zárja ki a finanszírozásból, különösen akkor, ha valamilyen környezetbarát meghajtású járműről van szó. Járműbeszerzés finanszírozására a környezet és energia operatív programban (KEOP) lehetne mód, de a rendelkezésre álló forrásokat nagyrészt elköltötték már.

A ROP lényegében bármely közösségi célra felhasználható, így a közlekedés csak egy kis szeletét jelenti, amelyből komoly volumenű járműbeszerzés finanszírozása nem lehetséges. A kisebb vidéki lengyel buszbeszerzések vélhetően az ottani regionális forrásokból származhattak. A magyarországi ROP-ok szintén nem támogatnak jelenleg járműbeszerzést, ez azonban ha támogatnák, sem jelentene megoldást: a Közép-Magyarországi régió ROP-forrásai mára lényegében elfogytak.

(IHO)

komment komment Címkék: budapest közlekedés bkv eu busz hír fejlesztés beszerzés támogatás autóbusz közösségi közlekedés bkk iho

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BKV-Figyelő

profil_kd.jpg

Az oldal szerkesztője Király Dávid Budapest-szakújságíró. A BKV-Figyelő célja, hogy a budapesti tömegközlekedést igénybe vevők véleményét a nyilvánosság elé tárja, s ezzel a közösségi közlekedés fejlődését elősegítse. A blog nem tényeket, hanem olvasói észrevételeket közöl.

A BKV-Figyelő szerkesztője nem feltétlenül ért egyet a közölt levelek tartalmával. A megjelent levelek szerkesztésének és rövidítésének jogát fenntartjuk. Amennyiben a BKV-Figyelőn sértő tartalmat, hozzászólást talál, kérjük, az alábbi linkre kattintva jelezze nekünk!

Sértő tartalom bejelentése!

Írjon nekünk!

mobilver_banner_x.gif

Facebook

BKV-figyelő RSS

süti beállítások módosítása